25 augusti 2022

Roadtrip, dag 1


För drygt en vecka sen for vi iväg på en liten tur neråt mot Skåne. Jag skulle på tjejhelg hos Lena i Åhus. Förra året följde Göran med och vi gjorde lite mer av själva helgen genom att stretcha den lite i var ände. Under själva helgen spelade han golf med våra kära vänner Cecilia och Carsten. Så det blev en favorit i repris i år igen. Kom iväg efter frukost och hade kaffe och äggmackor med oss. De åt vi vid Fyrudden som ligger vid Gryts skärgård.



Först hade vi stannat till i Valdemarsvik. Eller allra först blev det en u-sväng i Söderköping för jag fick syn på Nammi en lakritsbutik. Nammi betyder godis på isländska. Så tänkte att ett litet inköp till tjejhelgens traditionella spelkväll kunde passa bra. Den isländska lakritsen Djupúr är väldigt god. 

Nåja stoppet blev kort även om Söderköping också är väldigt trevligt och vi for vidare till Valdemarsvik.  Där finns ett rosarium men de flesta rosor hade blommat över. Precis bredvid låg turistbyrån och även en utställning över fotbollspelaren Nils Liedholm som skulle fyllt 100 år i höst. En av spelarna i den kända svenska trion Gre-No-Li. Gunnar Gren, Gunnar Nordahl och Nils Liedholm som spelade några år för AC Milan. Trion splittrades men Liedholm spelade för AC Milan resten av sin aktiva karriär till 1961. Därefter följde många tränaruppdrag. Han blev Italien trogen och etablerade sig som vinproducent och drev en egen vingård I Italien.



Vi fortsatte sen ner till Västervik och vi lyssnade på ett av de i mitt tycke mest intressanta Sommarprogram. Men vi kan ju vara lite subjektiva. Sonen till Jacques Mwepo spelade fotboll med vår äldste son och de gick även i skolan ihop en tid. Väldigt intressant resa att få följa med på genom att lyssna på programmet alla fall. Dessutom passade att lyssna på honom då vi skulle bo på Västerviks gamla fängelse den natten.






I Häleriet såldes lite pryttlar några grejer tillverkade inom murarna så att säga. Made in Jail.



Förutom en hel del historier om fångar som suttit på fängelset fanns en liten parlör. Min släkt kommer från Östergötland så mycket känner jag igen.



Längesen jag var i Västervik. När jag och min kompis Therese läste turismlinjen i Kalmar var ett av våra sommarjobb att åka runt i hela Kalmar län och intervjua turister under tre olika perioder under sommaren. Då var vi bl a i Västervik och på visfestivalen. Sen minns jag att vi singlade slant om vem som skulle köra på hyrbilen på färjan mellan Oskarshamn och Byxelkrok på Öland. För det var ingen av oss så sugen på då. Men det gick ju bra det med.


Promenerade runt lite runt hamnen och vid slottsruinen och kikade lite vid på Slottsholmen som öppnade för några år sen. Björn Ulveaus  hotell och restaurang. Han växte ju upp i Västervik.







Så mysig och varm kväll. Vi åt nere vid hamnen. Under tre år 2019-2021 var det ett gatukonstprojekt i Västervik. BANK!Västervik Street Art Festival och elskåpet nedan härrör från det. därav namnet kanske? Konstnärer från hela världen deltog.



På väg tillbaka till hotellet gick vi vid de gamla Båtsmanstugorna som är från 1700-talet och hamnade på en konsert på Båtmansgränd. Så mysigt att sitta en stund ute och lyssna på musik när det var en så varm fin kväll. 





En igelkott som speglade sig. Har inte sett en levande igelkott på jättelänge. Dessvärre överkörda emellanåt. Blev däremot biten av en när jag var liten. För att jag klappade den på nosen. Så fick ju skylla mig själv. När jag drog undan fingret hängde den kvar så det gjorde rätt ont och det var klappat och klart sen så att säga. Gjorde inte om det. Tyckte nog att den såg så gullig ut bara.



Ett stort persikoträd i en av trädgårdarna vid Båtsmansgränd. Så fina frukter.


Sen var det dags att gå till sängs på Fängelset.



Glad att vi bodde i ett f d besöksrum som var som ett ordinärt dubbelrum och inte en trång cell som Kenta Kofot hade. 

Ny dag nya möjligheter och strålande blå himmel från frukstmatsalen. Vi fortsätter lite söderut men det får bli ett nytt inlägg. Finns så mycket att se och göra i vårt avlånga land. 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.