06 december 2020

Pendlande Julros

 




Brukar inte ha någon tur med Julrosor men kunde likväl inte motstå när de såldes på Granngården till bra pris. Tänkte att växthuset vid vår stuga kanske var den perfekta platsen för en Julros. Så satte den ihop med lite mossa i en rostig marschallhållare. Ett pendlande litet arrangemang.



Ljusslingan i taket speglar sig så det blir extra stjärnhimmel.



Men sen blev jag rädd att det skulle bli för kallt i växthuset. Så den fick åka med hem igen. Den får väl kanske "pendla"  i dubbel bemärkelse mellan hem och stuga. :)


Hemma har jag en vid entrén som hittills klarat sig bra.


Men nu satte jag ihop alla i en stor skål som får stå i vårt uterum ihop med två stora pelargoner på övervintring. Där är nog lagom temperatur och alla fall frostfritt för Julrosorna. Inomhus har jag svårt att hålla de vid liv trots tips om att vattna med isbitar eller snöboll om det finns snö ute.

Vi får se hur det går. Söta är de alla fall och syns bra genom fönstret så vi får alla fall glädje av de.

Ha en fortsatt fin andra Adventssöndag! Här är disigt och grått. Blir en promenad men först ska vi ska laga en Biff Stroganoff gryta. Blev påmind om den rätten när jag såg den i ett blad från Adlibris som följde med när jag beställt en julklapp. Zeina Mourtadas recept på rysk biff Stroganoff lät enkel att göra av lövbiff. Receptet finns på köket.se om du söker på rysk biff Stroganoff.



8 kommentarer:

  1. Fina bilder och arrangemang på dina julrosor! Inne är de nog svåra att sköta, liksom cyklamen. Så är det i a fall för mig! Ute är mina cyklamen så fina... så länge det är frostfritt.
    Må gott!
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja en del lyckas med de inne men inte jag. Samma med Cyklamen med ett års undantag då jag hade en som bara blommade och blommade trots att den stod i ett fönster med element under.
      Kram Annika

      Radera
  2. Så fin den blev på båda ställena. . . inte illa att pendla lite!
    Ja här är det också tre nyanser av grått! Hinner inte ensa ljusna innan det blir mörkt igen! Hoppas på lite vitt till jul iaf!!! :-)
    Ha en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej inte är det mycket till dagsljus just nu ens mitt på dagen. Hoppas också på lite vitt till jul.
      Kram Annika

      Radera
  3. Jättefint och du stjärnhimlen, makalöst vacker. Jag har också svårt med julrosor, nu har jag två på terassen som är inglasad men kall, får se hur det går. Jag tror jag måste få tips av dig på växthuset, jag har planer på ett. Har du lust att skriva ett inlägg om det kanske, hur ni gjorde grundläggningen och allt sådant där svårt. hade ni hantverkarhjälp etc? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin! Jag har ganska många inlägg om växthuset. Vi köpte det ju redan i nov-19 för de hade kampanj. Det kom på plats till påsk 2020. Sök inlägg under etiketten växthus på bloggen så ser du flera inlägg från nov 19 och framåt. Vad gäller grundläggningen så är den gjord efter konstens alla regler (är ju gift med en anläggare :) Dränerad och isolerad sen en gjuten sula för muren och glaserat tegel på golvet. Vi hade hjälp av en murare som gjorde muren och en snickare hjälpte G att montera.Man måste vara två. Vid något moment var vi fyra som höll i. Vi har dragit in vatten både sjö och dricksvatten och el. Det har vi haft behörig hjälp med såklart. Är jättenöjd med vårt växthus / min lekstuga som är från Willab.
      Lycka till med era planer!
      Kram Annika

      Radera
    2. Härligt att vara gift med en anläggare. Ha ha, min dotter sa häromdagen att det är nog bäst att träffa en kille som kan riktiga saker som att och anlägga ridbanor och sånt! Dvs inte nån som sitter i skjorta på kontor (säger hon som jobbar på välrenommerad tjusig konsultfirma) Skall kika tillbaka på bloggen då. Min man är väl lite både och, jobbar typ på kontor men är hyfsat händig men just grundläggning och sånt kräver en del. Kram

      Radera
    3. Ja det är fantastiskt! Nu har han väl inte jobbat så mycket praktiskt själv mer än på fritiden men drivit egen anläggningsfirma i 20 år så han kan sin sak grundligt (ordvits :)och har varit med och gjort en och annan ridbana i trakterna. Det är inte det lättaste har jag förstått. Absolut en stor fördel båd hemma och i stugan om man är lite händig och dessutom tycker det är kul att hålla på lite. Det gillar vi nog båda att pyssla lite med olika saker. Han blev också väldigt nöjd med växthuset inte bara jag som gillar. Lyfte faktiskt den delen av tomten blev lite mer innergårdskänsla. Binder ihop alltihop på den sidan. Lycka till med era planer som sagt! Fint showroom hos Willab i Bromma. Vi var även i Båstad och kikade på de engelska Gabriel Ash i cederträ men är ju dubbelt så dyra minst.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.