14 september 2022

Vindruvsjuice

 Idag kokade jag juice på våra gröna vindruvor här hemma. Förra året gjorde jag även en gelé på de. Men nu blev det bara juice. Jag gör en enkel variant. Sköljer klasarna och rensar bort fula druvor lägger de sen i den största kastrullen och täcker med vatten. Fick dela detta på två omgångar fick inte plats i kastrullen.  Så får det koka några minuter så druvorna spricker lite och jag stöter de också med en potatisstöt. Sen silar jag druvorna. Nu fick det bli i durkslag först ett grovt sen ett med mer finmaskigt nät. Min ställning och silduk var kvar i stugan annars hade jag använt den. I den avrunna saften blandade jag i saften av en citron. Inget socker alls och ingenting annat heller.


Sen häller jag upp juicen på rena flaskor och här fick det bli ett litermått också för jag hade inga fler flaskor hemma. Räknar med att dricka upp juicen rätt snart och har gett bort någon flaska. Annars kan man förstås frysa in den så håller den längre. Tycker den är god att dricka riktigt kall. Frisk god smak så tillsätter inget extra socker alls.

Ställde ut flaskorna på svalning sen får de stå i kylen.





Vindruvsskörden i växthuset blev inte så omfattande :) en klase men alla fall rätt färg denna gång. Den pyttelilla klasen fick sällskap av några basilika blad och några kex och en ost och åts under andakt i helgen. Eftersom vi har gröna druvor hemma ville jag ha blå i växthuset i stugan. Men har varit väldigt dålig fart på denna jämfört med en grön druva jag hade tidigare. Kanske har den mest etablerat sig under jord i år. Får övervintra  i garaget i kruka så får vi se vad som händer nästa år. 


Fatet är så fint har fått det i present av min blomsterkompis Maria med familj och det är Mikaela Willers som gjort det. Har besökt hennes keramikateljé  för några år sen. Före osten och vindruvorna hamnade de sista polkabetorna från Enköpings trädgårdsdag i en sallad på fatet. De är så fina att skiva tunt med mandolin. Några klyftade fikon gick i salladen också. Hade på rostade rapsfrön också.  Ett litet försommarminne. Vi fick såna på yoghurten när vi bodde på ett mysigt bed & breakfast utanför Helsingborg i början av juni. Nu köpte jag från Skeby Gårdar samt rapsolja och en frömix med pumpafrön, rapsfrön, linfrön och bovete. Gillar att ha lite crunch både på yoghurt och sallad. Frömixen har jag haft i bröd också. Så går åt en del. Du hittar deras sortiment här: skebygardar.se














2 kommentarer:

  1. Vindruvsjuice låter ju helt fantastiskt gott! Bra tips! Tror jag ska beställa en rostad frömix också, tack för det tipset också :)
    Höstkram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja väldigt fräsch och god dryck. Frömixen är toppen och billigare än att köpa små påsar.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.