07 juli 2021

Tuva och täppa, en fin trädgårdstur i Fjärdhundraland

I söndags var det utflyktsdags. Cabbväder och utflyktskarta i högsta hugg. Vi begav oss till trakterna runt Enköping. Hade läst lite om arrangemanget Tuva och täppa och blev inte besviken. En härlig dag.
16 olika ställen var med på Tuva och täppa. Vi valde ut några stycken för man hinner inte allt på en dag och några ställen hade vi varit på tidigare.


Första stoppet blev Pias trädgård som låg på landet utanför Enköping nära Härnevi kyrka. En trädgård to die for. Faktiskt en av de vackraste trädgårdar jag sett. Så behagligt och rofyllt. En riktig oas. Samtidigt spännande  för man såg inte allt på en gång. Så smakfullt. Min man är inte så lättimponerad av saker och ting men om den här trädgården pratade vi mycket under turen. Den var något utöver det vanliga och då har jag ändå sett en del trädgårdar. Fönsterlådorna till det mysiga uterummeet var så fina snyggt komponerade med Sommarljus och Eldkronor i milt rosa och ormbunkar. Rummet låg mot norr så kändes härligt svalt denna varma dag. 



 Snygga detaljer överallt utan att vara för mycket. En damm med röda näckrosor, fiskar och faktiskt kräftor.

En kul ampel med taklök hängde utanför växthuset.


Växthuset i sig var ju också så fint och diskret tillbyggt intill huset.

 
Allt detta grus så välskött. Mycket arbete bakom denna trädgård. Det var åkermark när de flyttade in 1989 berättade Pia. Tre små barn, lite pengar och noll trädgårdsintresse. Svårt att tro idag.



Väderbitna grånade möbler och överallt små rum i trädgården. Det fanns även en rund pool snyggt omgärdad av om jag minns rätt en häck av avenbok. Motsatsen till att dominera trädgården som det annars ofta blir med pool. Göran såg den inte ens. En gigantisk honungsros. Och massor av blank hasselört som marktäckare. Den som växer så långsamt alla fall till att börja med.


Det mysiga och svala uterummet mot norr tilltalade mig så mycket och de tillbringade mycket tid här från tidig vår berättade de. 



Idag var det fikaförsäljning här. Dagen innan hade ett trädgårdssällskap från Västerås varit och besökt trädgården. Ja egentligen hade jag bara behövt åka hit för det var en så otroligt fin och inspirerande trädgård. Allt var så lagom stort och välskött. Tänkte på min lite bortglömda djungel hemma. Men fick en bra pepp till stundande ansning av min egen trädgård. 


Och vi åkte såklart vidare för dagen hade ju bara börjat. Eller åkte nästa stopp var Pias granne.
Lisa Melberg på Lövåsa Trädgård så dit kunde vi gå. Vi kom lite bakvägen genom köksträdgården och växthuset. Så fint med kastanjestaket och växthuset i sig förstås.


T I D


Fina små blickfång överallt även här.


Och det vackra huset med krattat grus utanför. Det ser man inte varje dag.




Sen for vi vidare mot Lundellska galleriet utanför Fjärdhundra. Men på vägen dit såg vi en skylt om en Betongbod så kikade in där.


Lundellska galleriet var beskrivet som en busig trädgård med mycket konst. Det stämde.


Mycket att kika på. Gillade mobilen som hette Nyckelbarn. Som barn ville jag gärna ha en nyckel om halsen som min kompis. Men min mamma var ju hemma med min lillebror när min nyckellängtan var som störst så det var ju onödigt. Men fick en nyckel till grannen för att gå ut med deras tax på lunchrasten och efter skolan när jag gick i tvåan så det fick väl vara stort ansvar nog.




Den rosa Svartöga som slingrar sig i det rostiga. Den broderade duken!! Den lyser väl vacker sommardag lång väg.


Några små skulpturer som kallas Lyssnerskor. Som väljer dig. Gillade tanken och tänker på vilken kraft naturen ändå är.



Via en biodlare där vi fick lite visning av produktionen och köpte honung åkte vi vidare mot Morgongåva och Ramsjö Trädgård. Där fanns café där vi drack gott kaffe med tilltugg och kikade på lite roliga inredningsprylar för både hem och trädgård. Jag införskaffade en liten minifontän och en sjöjungfru att ha i växthuset. Bild längre ner.


En gammal madrassbotten som klätterstöd till Svartögat.


Du kan läsa om detta arrangemang och vad de mer har för sig i Fjärdhundraland på 
fjardhundraland.se De verkar duktiga på att hitta på evenemang. Denna vecka är det mycket för barn.
Tips finns på deras instagram såg jag.


Så avslutade vi med en tur till Tuna Trädgård med anor från 1947. Har inte varit där förut. Men sett skyltar när vi åkt till Uppsala. Ligger i Örsundsbro och jag fattar inte varför jag inte besökt den tidigare. Kanske för vi varit fler i bilen ;) Vackra rosor och clematis som specialitet. Det lilla extra.



Sommarcaféet stängde precis för dagen men vi hade siktat in oss på en sen lunch så det gjorde inget. Det fanns en Foodtruck  Gredelin Gastro Hub. En av de godaste hamburgarna jag ätit faktiskt. Lokalt kött från Kromsta lantbod och fräscha tillbehör och örtiga pommes. Äter inte ofta hamburgare men denna var toppen. Gredelin Gastro Hub har sin bas i Örsundbro men kan dyka upp lite överallt. Man kan följa de på instagram och facebook. Drivs av ett par som ville prova något nytt. Så de övertog en food truck. Uppfriskande! 





Ja det var en riktigt lyckad dag. Glad att jag snubblade över evenemanget. Det lilla extra för mig hittade jag på Tuna trädgård en pion. Samma sort som jag fick som snitt av våra vänner när jag fyllde år. Denna fantastiska pion som ändrade färg under veckans alla dagar från hallonrosa till blekaste gul. Kanske får jag egna blommor nästa vår. 



Sjöjungfrun tronar i växthuset i stugan nu. Några mossiga trasiga takpannor fick duga så länge. 
Vet inte vilken låt som passar bäst till henne. Kanske Mermaids av Lisa Ekdahl eller Bär ner mig till sjön?


Och trädgårdspeppen efter den här dagen ja den behövdes för att sätta fart i trädgården hemma. Igår var jag rätt så ledbruten när jag la mig. Drygt fem timmar med häcksaxen i högsta hugg. Som en golfrunda ungefär, fast G kom hem innan jag var klar. Har så svårt att sluta när jag kommer igång. Blir lite besatt. Men nu blev det klippt och det som är överblommat eller risigt fick vika hädan för saxen så hög- och sensommarens blommor och buskar får synas bättre. Hann lyssna på tre bra Sommarprogram under tiden. Anna Kinberg-Batra, Hundcoachen Fredrik Steen och Pfizers forskningschef Mikael Dolsten. Även om saxen väsnas så livar lyssnandet upp den mer trista räfsningen och städningen av klippet. Klippa är ju ändå rätt kul för det blir sån märkbar skillnad och ser lite ansat och snyggt ut när man far fram. Inte alls klar det blir man ju aldrig men fyllde på i släpet och kände mig en bra bit på väg.




8 kommentarer:

  1. Men vilken perfekt utflykt! Jag har precis gått på semester nu och fick många fina tips nu. Ser ut att vara många fina miljöer, tycker det är så inspirerande med kreativa trädgårdar med små busiga installationer. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jättekul utflykt! Såg att det var loppisrunda denna helg.
      Kram Annika

      Radera
  2. Åh vilken härlig utflykt!! Tänk vilka fina ställen det finns att besöka...
    Gillar den där lilla sjöjungfrun :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Ja det är så kul med utflykter och sjöjungrun gillar jag.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Ooo så många mysiga ställen ni besökte! I Fjärdhundra hade vi ett sommarhus för många år sedan så dessa trakter känner jag igen. . .men inte de mysiga ställena. . .fanns nog inte då!!!
    Men vad fascinerande med "Lyssnerskor" ett andeväsen som väljer dig. . .aldrig hört talas om!
    Ha fina dagar!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja blev så glad att jag "snubblade" över detta lilla event. Ja Lyssnerskorna gillade jag även nyckelbarnsmobilen, Njut sommaren!
      Kram Annika

      Radera
  5. Så vackra bilder på dina Vallmo. Låter som en fin utflykt. Jag gillade lyssnerskorna, vill så gärna tro att vi alla har någon som hjälper oss att göra bra val. Jag har varit i Enköping och fått guidning utifrån att staden satsar på mycket offentliga rabatter, parker med mera, bla.a så satsar man bara på perenner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Enköping är ju ett föredöme vad gäller parker. Så duktiga med alla små fina fickparker t o m snygga rondeller.Har varit där flera gånger. Bra att åka dit olika tider på säsongen finns så mycket att se. Lyssnade på intressant föredrag av Stefan Mattsson som var stadsträdgårdsmästare när bl a drömparken skapades tillsammans med Piet Oudulf. Lärorikt. Ja jag älskar vallmo och gillade också lyssnerskorna.
      Njut sommaren!
      Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.