29 augusti 2022

Roadtrip, dag 2


Lite fler bilder från vår lilla roadtrip. Efter att ha vaknat upp i Västervik och ätit en god frukost fortsatte vi söderut mot Kalmar. Först svängde vi över bron till Öland en kortis. Det såg så torrt ut i det tunna jordlagret framför slottsruinen och lite överallt.


Vi stannade till i hamnen vid Stora Rör och tog en kaffe och en väldigt god kardemummabulle på Mormors stenugnsbageri och kaffestuga.




Svalorna i hamnen flög lågt och det var lite disigt man kunde bara skymta bron.




Solen och vindarnas ö så en väderkvarn måste ju fotas. Ett tag sen var på Öland men ändå i nutid. Föredrar Öland i icke värsta semestertid måste jag säga. Nu kändes det helt ok men mitt i juli vill jag inte vara där. 

Har fina minnen av turer till Öland runt Kristi Himmelsfärdshelgen med alla blå- och vitsippor i slottsskogen och även promenader på öde stränder i början av hösten under den tid jag bodde i Kalmar och det hände att vi åkte över bron mer ofta. En klasskamrat bodde i Borgholm och vi blev en trio som umgicks rätt mycket. Tågluffade bland annat till Skottland och gjorde vår uppsats ihop. 

Hade jag haft bättre koll skulle vi nog stannat till vid Solliden och tittat på växthusutställningen Inglasat 2.0 men det blev inte nu. Så glad att det fanns fina bilder att se på fina Hwit blogg som du ser i min blogglista.. Där läste jag tidigare om de fina sandskulpturerna vid Kalmar Slott. Så de kikade vi alla fall på när vi gick en runda runt slottet i sommarvärmen. Så kul när man får bra tips på saker att se och göra.



En del hade väl rasat lite av väder och vind men det mesta var bestående och kul att se.




Kalmar slott ser ju ut som ett riktigt slott och är vackert tycker jag. Minns hur jag och min bästa kompis och klasskamrat Therese stod på borggården och intervjuade turister som en del i ett sommarjobb vi hade. Det pågår en utställning om Ester Blenda som beskrivs som en äventyrlig stjärnreporter och wallraffande piga bland annat. Långt före sin tid med andra ord.  Jag rekommenderar boken Ett jävla solsken av Fatima Bremmer. Nu var det så vackert väder så vi ville vara utomhus och hoppade över utställningen. Den pågår till november.



Strosade istället runt lite i stan och förbi Kalmarsund Hotell där jag hade ett annat av mina sommarjobb när jag pluggade turism i Kalmar i mitten av 80-talet. Det var sig likt. Liksom de små Tripp-trapp-trull husen bredvid. Även Holmgrens konditori där en och annan lördagsfika intogs. Ett annat favoritfik var annars Ekelunds konditori som låg närmare skolan och som hade som specialitet vaniljbullar som jag minns det. 



Åkte vidare till Karlskrona där vi skulle sova en natt innan det var dags att dela upp sig. Jag skulle sen på tjejhelg i Åhus och Göran skulle spela golf. Alla nöjda med upplägget med andra ord. Riktigt varm fin kväll i Karlskrona så härligt att kunna gå ute och sitta och äta klädd i bara en sommarklänning eller shorts sent på kvällen. Satt ute och såg solen gick ner. Jag åt en god räklåda som egentligen var en förrätt med färska och rökta räkor.


Rosa himmel bakom båten som heter Axel.



Innan jag somnade den kvällen låg jag och bläddrade i några turistbroschyrer och hittade ett recept på en sås som nog passar till andra fiskar än abborre också. Mina egna purjolökar i landet ser ännu ut som tandpetare men de kanske sätter fart innan kylan kommer vem vet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.