01 augusti 2022

Solrosbonanza


Några solrosbilder på augustis första dag. Strödde ut lite solrosfrön i våras bara för skojs skull. Först några blygsamma blommor men sen kom flera och det blev en liten solgul skara som piggar upp. Fint när solen försvinner ner över ängen bakom de.


Idag har solen mer lyst med sin frånvaro och vi har passat på att småfixa lite både inne och ute. Skönt att få lite gjort. Slagit mer gräs, bytt släplister på duschväggarna och storstädat badrummet. Men började med det lite roligare att göra vinbärssaft på bär jag plockade hemma igår. Inga mängder men blev två flaskor och lite sylt/ eller kanske det fungerar bättre som gelé är mycket pektin i vinbär så det kanske blir mer som gelé. Det visar sig.





Nu har några av solrosorna tippat omkull när det regnade och blåste som värst. Kanske gör jag om solrosexperimentet nästa år. Livade ändå upp lite.







Tycker de är fina bakifrån också. Liksom de rödbruna som jag lagt ner lite mer omsorg på och stöttat med pinnar och de har fått mer regelbunden vattning.


Den mörka solrosen heter Ruby och har växt om mig med råge vilket inte är så svårt även om jag hade träskor på fötterna när bilden togs. 





Det finns så många olika solrosor. Förra året hade jag en låg som hette Mrs Mars och var lite randig.




2 kommentarer:

  1. Så fina solrosor !
    Mina är på gång men det är massor med fröer som inte tagit sig så jag är lite avundsjuk på din fina solrosrabatt .
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de livar upp! Var bara en chansning att det skulle bli något. Kanske testar ljusare nästa år i bakre kanten av landet.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.