22 december 2020

GOD JUL!

 Vill gärna önska en God Jul redan nu med några bilder och ett recept på en julig Focaccia som jag bakade i söndags. Hoppas Du får en riktigt fin julhelg även om mycket blir annorlunda i år. 


Först dekorerade jag bara med rosmarin och tomater. Men hade så goda gröna oliver som också fick vara med. Lite örtkryddor i torkad form timjan och barrlik rosmarin och rosépepparkulor åkte också på. 



Skjuts in i ugnen. Receptet finner Du nedan. Jag gjorde en variant som jäser 8 tim. Receptet är hämtat ur boken Långjäst och lättbakat av Maria Blohm. En klar favoritbok.



FOCACCIA   -  1 plåt  -   jästid 8 timmar

500 gram kallt vatten
2 bitar jäst stora som ärtor (4-6 gram)
20 gram olivolja
1,5 tsk salt
750 gram vetemjöl special

olivolja och flingsalt

Väg vattnet i en bunke och tillsätt jästen. Rör om. Väg alla övriga ingredienser och häll i direkt. Nolla vågen emellan så spar du disk. Om du har en sån våg vill säga. Jag har haft stor användning av min. 
Både för att väga brev/paket och vid bakning och matlagning. Tycker den är smidig.

Knåda degen i degblandare på lägsta hastighet i fem minuter eller tio minuter för hand.

Stjälp upp degen på bakplåtspapper med olivolja på i en stor långpanna. Tryck ut degen så den täcker bakplåtspappret och ringla lite olivolja över. Sen lät jag degen jäsa i nästan 8 timmar täckt med plastfolie eller en stor plastpåse. 

Värm ugnen till 230-250 grader varmluft. Här hade jag på rosmarinkvistar, tomater och oliver och kryddor, flingsalt och lite olivolja igen. Så det blev som en julkrans. Den idén hade jag knyckt från Helena Lyth. Men focaccia går att smaksätta med lite av varje och smaksättningen kan gå på innan man jäser degen. Jag ville inte att kvistarna skulle försvinna ner i degen så la på de efter jäsning.

Härligheten gräddas i 230-250 graders ugn (varmluft) i 18 minuter och skär sen i bitar när den svalnat något.


Ja en riktigt God Jul önskar jag Dig ännu en gång!

Kram Annika


12 kommentarer:

  1. Åh, vad fin! Jag blev verkligen inspirerad att göra en liknande! Superfin ju - Tack för tipset! Hoppas du också får en God Jul och så får vi alla önska varandra ett riktigt Gott Nytt År 2021!

    Kram // AH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja visst var den fin! God Jul & Gott Nytt FRISKT 2021!
      Kram Annika

      Radera
  2. Så vackert bröd ! Nu blev jag inspirerad att baka ett likadant (fast glutenfritt) till julbordet.
    Ha det så gott och en riktig God Jul !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja kul att göra ett juligt bröd.
      Allt gott till Dig över helgerna och tack för blommande inspiration.
      Kram Annika

      Radera
  3. Mums och så vackert för ögat sen!
    Önskar dig också en riktigt God Jul & Gott Nytt År
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja visst var den lite kul! God fortsättning på julen och ett Gott Nytt År önskar jag dig.
      Kram/ Annika

      Radera
  4. God fortsättning till dig! Det ser verkligen gott ut, vilket härligt bröd, det måste jag prova. Önskar dig ett fint 2021. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin! Ja brödet var en hit och det som inte gick åt ligger i frysen blir gott till en soppa längre fram.
      God fortsättning och ett fint 2021!
      Kram Annika

      Radera
  5. Åhh så gott det ser ut! Det receptet ska jag testa till nyår - tackar!
    Ha en fin fortsättning på julen nu och ta väl hand om dig...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja ett kul bröd till jul! God fortsättning och ett fint 2021 till Dig!
      Kram Annika

      Radera
  6. God fortsättning på julhelgen Annika! Det där brödet vill nog även jag baka - ser så gott ut!
    Må gott!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! God fortsättning! Ja det var gott! Blir rätt stort men går att frysa in.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.