16 augusti 2022

Skördetid



 Det har blivit en del gurka i växthuset. God att äta som den är med någon krydda på i en sallad. Har också gjort någon inläggning som håller lite längre och en kall gurksoppa som är läskande och enkel att göra. Så har jag gjort snabbsaltad gurka med betoning på snabb. Dela en tvättad gurka i tre delar och lägg i en påse med 2 tsk salt och 1 tsk socker och eventuellt lite svartvinbärsblad eller dill. Förslut och skaka. Lägg i kylen och efter några timmar eller nästa morgon är den klar att äta. Håller en vecka. Så gott på knäcke med leverpastej.




Hade med mig små bitar av saltgurka och ett fång luktärtor när jag hälsade på mamma på boendet idag. Gott med saltgurka när det är så varmt. 


Potatisen på landet är uppgrävd. Vi har haft tre sorter i år. Timo, Rocket och rödskaliga Cherie. Timo och Cherie var bäst. Kanske var vi för sena på Rocket den brukar vara bättre. Vartefter potatisen grävts upp fick zucchinin flytta ner i trädgårdslandet. Sådde de i papperskorgar från Ikea först men de klarade flytten bra även om de såg lite molokna ut först. La lite träull runt för att skydda zucchinin från jorden lite och för att hålla fukten. Brukar ha halm men nu hade vi träull så fick bli det.




Jag sådde sent först vid midsommar eftersom vi var på resa i början av juni och zucchini är väldigt törstiga. Hade kvar frön från två italienska sorter som jag köpte från Gourmetgaraget förra året. En är randig i skalet Romanesco och den andra Bianca är förstås vit. Har skördat den första så funkade att så sent också





Plockade också av resten av vinbären och krusbären på landet och frös in. Så gott att göra smoothie av eller någon liten  burk marmelad längre fram. Med några Sommarprogram i öronen så gick det ändå rätt fort. Gillade prästen Susanne Dahls Sommar. Tänkvärt på många sätt tyckte jag. Yngsta sonen som hälsade på över helgen tyckte det var toppen med en smoothiekanna i kylen. Lite nostalgi kanske då detta var ett poppis mellanmål när de bodde hemma och behövde ett snabbt mellanmål mellan skola och träningar.


Jag har kommit  på att min fina fina bodyscrub är perfekt till bärhänder eller trädgårdsfingrar. Luktar gott och gör rent skonsamt. Lite dålig på att använda den i duschen så är väl bra att den går åt.



Några björnbär blir det av busken jag klippte ner och grävde upp hemma och flyttade hit. Får se om de hinner mogna.Det blir desto mer tomater även om de varit sega i år pga kall vår.


                                                              Tomaten Sungold närmast.


Så får hitta på lite att göra med de framöver. Men solvarma tomater är rätt oslagbara som de är.







4 kommentarer:

  1. Snabba saltgurkan låter intressant. Ska testa! Kram solveig

    SvaraRadera
  2. Vilka fina odlingar! Snabbsaltad gurka är så gott, påminner mig alltid om barndomen och mormor som köpte färdigsaltad gurka i Östergötland. Tror det var någon slags specialitet där. Jag har bara en tomatplanta som jag pysslar om samt alla blommor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är nog de vita gurkorna du tänker på. Kinda-gurkor. Mina föräldrar kommer från Östergörland.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.