12 augusti 2022

Sensommar när den är som bäst


 Vilken härlig augustikväll! Vilket väder och ljummet i sjön. Finns inget bättre. Startade med en simtur imorse. Göran skulle golfa. Jag hann vattna det som behövde vattnas innan det blev varmt. Perfekt att kunna vattna med sjövatten. Yngsta sonen bestämde sig för att åka hit när han slutat jobba. Han lyckades också charma till sig ett stopp av tåget i vår lilla by. Passerade ju ändå stationen men skulle egentligen inte ha stannat. här på denna tur tydligen. 


Spindlarna är flitiga och näten syns i morgonfukten. Tog denna bild vid morgondoppet häromdagen. Har en diskborste på en spik vid bryggan som jag sveper med som ett trollspö. Nya nät varje morgon. Men de fångar väl en och annan mygga tänker jag.

Grannen och flera runt sjön fiskar kräftor ikväll. Jag fiskade upp våra på affären så vi kunde äta ikväll. Numera gör vi Runes heta kräftor på muurikkan efter tips av en granne. Så gott! Ett Ica recept bara att googla på Runes heta kräftor. Vi minskade lite på vitlöken och sambal oelek och gjorde bara på ett kilo kräftor.    

Jag skyndade mig att sätta en deg för nya baguetter så de skulle hinna jäsa länge och bli klara till kräftorna. Gjorde tzatziki på gurka och en med äpple och garam masala. Ja hattarna åkte på även om vi bara var tre runt bordet. Man har ju inte roligare än man gör sig.....



 






3/4 av familjen Enhörning?






Den vita Ölandstoken lyser i skymningen. Blommar tacksamt juni till oktober. Inte att förakta. Tänt lite ljus och lyktor. Avslutar med lite hallon och min hemgjorda Dulche de leche glass med lite flingsalt på. Kanske får man en skymt av perseiderna om man kollar åt det håll där himlen är som mörkast.

Puh alla dessa nattliga skådespel spektakulär fullmåne, nattlysande moln, hint om norrsken och nu "stjärnfall" lite spännande är det ju.











2 kommentarer:

  1. Helt magiska bilder du bjuder på! Det är något speciellt med augusti, ljuset, färgerna...
    Men nu får det vara nog med sol och värme! Min trädgård är en stäpp och jag känner mig urlakad :)
    Ha en finfin söndag!
    Kram från ett HETT Öland & Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Titti! Ja augusti kan vara så fin! Kom hem till trädgården hemma och här var också torrt och lite djungel på samma gång.
      Ha en fortsatt fin vecka!
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.