06 augusti 2022

Hjortronplockning och loppis i Älvdalen

 Vi var en sväng till Älvdalen för två veckor sen för att hälsa på vår vän Stina och för att plocka lite hjortron. Tredje gången gillt så är väl en tradition nu. Trevligt är det och så vackert där.


De inte helt mogna bären är så vackra, de riktigt lyser.


Det som växer bredvid var jag tvungen att kolla upp vad det var. Myrrosmarin är det. Tyvärr giftigt.



Vi grillade goda korvar vid en slogbod/vindskydd vid en sjö. Så fint iordningställt med ved.


Tillbaka hos Stina blev vi bjudna på gott bubbel på hennes altan. Blev presentad också för jag fyllt år.
En fin vas och en rund dam antar att hon påminde om mig. :)) Se bild på henne längst ner. 


Utsikt över älven. Vi gick ner till älven sen och klappade både grannhund och grannkatt på vägen. Idyll!



På kvällen åt vi så god mat och satt först utanför härbret för det var så fin och varm kväll. Ugnsrostade grönsaker bland annat fänkål och en tomatkvist, bulgur och grillad kyckling till. Fräscht



Sen flyttade vi in i härbret när det var dags för dessert. Så himla mysigt att sitta där. Hon har verkligen fått till det så trivsamt.


Svenska sommarkvällar och nätter ändå. Magiskt!


På morgonen var jag upp på toa tidigt och såg solen gå upp från badrumsfönstret och dimman låg över älven. Var tvungen att ta en bild. Så vackert!


Lite senare hörde jag klappret av hovar på andra sidan huset. En häst med kärra efter sig och den lilla vita hästen gick bredvid som en hund. Så gulliga. 


Efter frukost åkte vi en sväng på loppisar. Det var bygdedagar och loppisar lite här och var. Kul!


Fick lära oss att Jälla betyder övervåningen på ladan. Älvdalska är inte som andra dialekter mer som ett eget språk tycker jag. Kul att höra när Stina pratar målet ibland.


På ett ställe vi var fanns jättestora höns. Brahma heter rasen ursprunget är omtvistat en del hävdar att den kommer från Indien och området runt floden Brahmaputra. Andra hävdar att den är från Kina. Gigantiska är de oavsett varifrån de kommer och hade som byxor eller mamelucker av fjädrar.



Så snygga mörka klint hos Stina. De blev jag sugen på till nästa år. De illblå jag har är roligast till midsommar och då hade de inte hunnit slå ut.



En näpen Rysslök på bordet där vi åt god sill till lunch innan det var dags att åka hemåt för oss.



Stannade till vid Hansjö lanthandel i Orsa. Alltid kul att besöka. Men kan också bli mätt på alla pryttlar.



Mina små fynd efter dagen gick i smörets tecken. Smörtaxar och en smörkrusare. Brukar använda glasskopan om jag ska göra mig till och lägga upp Bregott/smör lite snyggt. Men denna tar det väl ett steg till :) Har inte provat än.


Stina prutade ner en gammal brandspruta. Den kan nog bli fin med blommor i. Min sämsta gren att pruta.



Andra minst lika fina fynd var några strån av havre och korn. Så vacker grön färg. 


Ja och så köpte jag en tomte!! Jag som inte alls gillar trädgårdstomtar. Men detta är en hustomte och jag tycker han ändå ser lite cool ut. Just nu bor han i växthuset. Ja vilken kul och mysig helg det var!


Damen, den runda damen har jag ställt i rabatten bredvid Miss Willmott (fingerörten), lavendeln och Martin Frobischer rosen.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.