19 juni 2023

Rosa Svartöga

 


Min rosa Svartöga i stugan har övervintrat i garaget för andra året i rad. Den växer så det knakar och har börjat blomma som bäst. Jag har tagit flera sticklingar av den. De jag satte direkt i jord gick åt skogen denna gång. Men de jag satte i vatten fick rötter medan vi var borta på vår resa i norr. Gjorde en liten anordning med en trådkorg och blompinnar så de inte skulle trassla in sig och bara sno sig om varandra.

Bredvid Svartögat är luktärter på gång. Det andra jag sått framför syns knappt till så får hitta på något annat där.

Gurkorna hade växt mer än en meter när vi var på resa. Flera små gurkämnen på gång.



Planterade några som jag hoppas vill klättra på kortsidan av växthuset. Har tagit några fler sticklingar som jag ska ha på ett annat ställe. När de väl har kommit igång har de en stark växtkraft. Hoppas det stämmer på här också.




2 kommentarer:

  1. Waoo - har du lyckats övervintra Svartöga ! Vilket bra tips det måste jag också testa om jag nu hittar på den ute i handeln. Brukar ha den nästa varje säsong. Älskar den !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är tacksam! Kul att det både gick att övervintra och ta sticklingar.Hittade moderplantan på Granngården vet jag. De hade många färger i år med.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.