30 januari 2023

Skrufsiga pelargoner och lite fröer

 Var en sväng till Blomsterlandet idag som nu hade halva priset på alla fröer. Men blev inga fröer däremot lite fågelmat som det också var halva priset på nu. Köpte några nya Dahlia knölar på Norells handelsträdgård och har beställt ett par. Vill ha lite ljusare sorter i år. Mina gamla knölar har jag sparat i flera år. Ska ge bort de flesta av de men göra lite omstart i år och också märka upp lite bättre vad som är vad. 

Pelargonerna i uterummet fick lite vatten. De ser skrufsiga ut nu och jag skulle väl klippa bort blommorna som tar onödig kraft. Men det brukar ordna upp sig ändå. Rensar de från vissna blad och blommor lite längre fram när det är skönare i uterummet. 





Mammas röda Kärlekspelargoner får också bo där över vintern. Är ju mest jag som sköter de men tänker att hon kanske ändå tycker det är kul att ha de på sin balkong i sommar igen. Och de kräver just inget mer än vatten och lite ansning. Hon sitter ju helt i rullstol efter flera frakturer förrförra sommaren tyvärr. Men det är fint att kunna sitta lite på balkongen när vi hälsar på alla fall när det är varmare ute. 


 


Lite fröpåsar har jag redan hemma på vänt. Måste kolla i stugan också vad jag har där. Behöver inte köpa på mig dubbelt upp. Lyssnade på Röda vita rosen podden och blev lite sugen på Anemoner. Victoria Skoglund pratade om de med värme och lät som fin kombination med Sommarljus som jag har frö från.

Praktvädd i olika färgkombinationer tänkte jag så liksom den silvriga Perovskian. Såg den i mängd i en trädgård i Toscana i höstas och den var så fin. Så nu ska jag komma till skott med den. Är dessutom perenn. Blåsilvrig och torktålig. Kan bli en fin sensommarväxt även i mindre mängd än i Italien.




Köpte frö till en vacker solros,  en polska vid namn Astra Rose. Tyckte det var lite kul att ha solrosor i bakkanten på trädgårdslandet i stugan. Så får nog bli repris på det fast annan färg i år.

Blomstermorot blir också en repris. Så fin i buketter och som väv mellan andra blommor. Någon Zinnia blir det nog också. Så tror jag att en hel del blommor kommer dyka upp av sig själv. Vallmo t ex. Hade även lite blandade sommarblommor i pallkragarna för jag vill ha till buketter. En del av de har nog frösått sig. Borstnejilka var på g i höstas så blommar förhoppningsvis år två. Sådde alldeles för många Atlasblommor och Sömntutor. Blev för trångt. Fick gallra. Ja alltid spännande att se vad som kommer och inte. 

Jätteverbena vill jag också ha igen. Var några år sen. Men dök upp några självsådda här hemma. Men köper nog färdiga plantor och delar som sticklingar.  Kolla in mina snart tio år gamla bilder från  Grön glädje Aldrig sett så mycket Jätteverbena som där. Effektfullt.

Luktärtsfrön har jag köpt förstås redan i november och de ligger i frysen till vecka 12. Ska testa den lilla tomaten 100/1000 som ska ge så rik skörd. Men tycker också den ser rätt risig ut på en del bilder så får se om det blir hiss eller diss. Ska ha några andra sorter också.

Gurkor vill jag också ha i växthuset så får det bli lite zucchini i landet. Ja sånt som vi äter helt enkelt. 

 


Så skönt att jag fixade min solcellsdrivna bevattning förra året. Ska bara komplettera någon liten grej. Ja i takt med att ljuset återkommer blir man verkligen lite sugen på att dra igång med den gröna hobbyn även om det är ett tag kvar. Hinner fundera och längta lite till och förhoppningsvis njuta lite av vad vintern har att erbjuda så länge. Lite skidåkning ser vi fram emot även om snön lyser med sin frånvaro här hemma just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.