29 januari 2023

Ljuset är tillbaka och en hållbar sallad

 


Känns som ljuset återvänt efter den väldigt mörka inledningen av januari. Men när vi närmar oss februari kommer det och fåglarna kvittrar lite mer. Ljuvligt! Jag tycker om att ta in kvistar. Köpta eller plockade. Dessa är köpta prunuskvistar som nu slagit ut. Känns så hoppfullt med kvistar och tulpaner.



Köpte mig en bukett vita eller nästan creméfärgade tulpaner av lite lyxigare sort. De är som bulliga pioner när de slår ut. Kvistar av syren och vinbär i vasen.





På jobbet hade jag plockat in blåbärsris och syrenkvistar som börjar slå ut. Så fint och vårigt. Vi gjorde landgångar till en kvällskonferens. Blev sugen på att göra det hemma också. Går ju att variera hur mycket som helst eller göra som  smörrebröd på mindre och mörkare bröd. Ska nog göra med rökt lax, räkor och ägg en kväll här hemma.  


Gjorde en riktigt bra paj hemma på lite blandat från kyl och frys. Den blev vegetarisk. Kokade en deciliter röda linser och tog en halv påse wokgrönsaker och lite gröna ärter från frysen som jag tinade snabbt ihop med de kokta linserna. Blandade ihop en skvätt gräddfil, en halv tub ädelost, en skvätt tacosalsa, två ägg och så lite riven ost från frysen på toppen. Blev kalasgott. Perfekt att rensa kylskåpet i en paj.

Så gjorde jag en omgång treveckorssallad efter recept av Zeina Mortada. Den kommer nog vara slut tidigare än så men ska hålla i 2-3 veckor i en burk i kylen. 

Treveckorssallad

1 kg vitkål

800 gram morötter

1 röd parika

1 gul paprika ( grön i originalreceptet men jag gillar gul bättre)

1 rödlök eller en halv purjolök

vitlök efter behag. Jag tog några klyftor som jag skar i bitar.

Strimla grönsakerna på mandolin eller rivjärn. Jag körde de i matberedaren. Rev morötterna på det grövsta och strimlade resten och hällde i en stor rostfri bunke.

Dressingen kokas ihop och består av:

1,5 dl vit vinäger ( äppelcider eller vitvin t ex)

0,5 dl socker (jag tog bara en matsked)

0,5 dl rapsolja

0,5 dl olivolja

1 msk salladskrydda

1 msk örtsalt eller salt

Koka ihop och häll den varma dressingen över de strimlade grönsakerna i en stor bunke som täcks och får stå kallt. Jag packade min sallad i större konservburkar direkt.  Innehållet sjunker ihop lite men gott är det till mat, i sallad eller t o m på smörgås. Inte så fager bild men ändå. Juletiketterna från IKEA fick komma till heders i brist på andra. Man tager vad man haver.... 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.