10 januari 2023

Vardag igen

 


Vardag igen då. Har inget emot vardag och tur är väl det. Julen bortstädad för denna gång. Fick en så fin kalender av min vän Marianne hängde upp den på den gamla knoppbrädan i matrummet. 

Vinkat av Henrik och Nathalie som åkte tillbaka till Tyskland i lördags. Alltid lite trist med avsked när man vet att det dröjer tills man ses igen. Kändes dystert att åka från Arlanda. Är hellre den som är på väg än den som blir kvar. Men jättekul att de varit här så många dagar. Vi hann ju både vara lite i stugan med snö och skidåkning i Romme. De var i Stockholm några dagar över nyår. Sista dagarna kunde de jobba hemifrån. Så var ju lite "pensionat" här hemma men bara roligt med gemensamma måltider några dagar. Det servar vi gärna med nu när vi hade tid.


Lite släkt och vänner kom också förbi för att träffa Henrik och Nathalie innan de åkte tillbaka. Vi var också till min mamma och hälsade på.  Det piggade upp henne lite. Hon har varit rätt trött sista tiden. 

Min bror och lilla Hedda kom på fika. Tur vi hade kvar ett Memory att plocka fram och leka med alla fall. Våra kompisar Håkan och Marianne gav Henrik ett godisträd enligt tradition och hade med årets första semlor. Allt för att Nathalie skulle få smaka.  Aldrig för gammal för ett godisträd. Men vid 27 kom det i byggsats :)



Vi var hundvakt några dagar till lilla Juni igen. Snö gillar hon men inte regn.


Göran och jag  hann ta en runda på längdskidor alla fall innan det töade igen.


Tvekan på trappen när det regnar men svansen är alla fall uppåt det är gott tecken. Blicken jag fick när jag frågade om hon ville på kvällspromenad. Inte så hon studsade upp precis snarare tryckte sig ner i soffan. Ett litet väsen med stor personlighet är hon. Rolig och enkel att passa.



Sista kvällen innan de for gjorde Göran plankstek med kantareller på julklappsplankorna. De gamla plankorna var helt uppbrända och det luktade bastu i hela huset varje gång de använts. 


Men nu är de tillbaka i Tyskland och vovvan återlämnad. Men henne ser jag på jobbet. De andra två dröjer det ett tag tills vi ser. Tur det är lätt att hålla kontakt idag. Rikard är i Colombia just nu. Men får livstecken lite då och då. Hoppas han fortsätter ha det bra på sin resa.



Idag har jag varit barnvakt en liten stund till lilla fina Hedda min yngsta brorsdotter. Märks att hon förstår mycket nu även om hon inte pratar så mycket än. Så gullig liten tjej. Full fart på henne.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.