16 januari 2023

Zero waste

 Lovade tipsa om boken jag hämtade på biblioteket. En sann januaribok. Karin Bohlins bok med namnet Zero waste i köket.


Jag tycker att vi brukar vara ganska duktiga på att ta tillvara det som finns i kylen. Men man kan alltid bli bättre och kul att få lite tips och inspiration utan trista pekpinnar. Det här är en sån bok som är lite peppig på ett trevligt och smart sätt tycker jag. Inte överdrivet nitisk och det är helt ok att kompletteringshandla men ändå tänka lite smartare.

Ett bra sätt att minska matsvinnet är ju faktiskt att äta upp maten vi handlat hem. På baksidan av boken står det bland annat.

" Zero waste i köket guidar till nya lösningar för gårdagens middag och inspirerar till att något i kylen alltid blir en start på nästa måltid."

Jag känner mig alltid lite nöjd och lite duktig när jag hittar på något kul med det som redan finns. Det som kanske var trista rester blir något om än inte alltid fantastiskt så alla fall en bra måltid av "hänt i veckan" eller "kylskåpsanalysen".  Ibland får man dessutom till någon helt oväntad kombination som blir en smaksensation. 

Fredagskvällens tacorester blev till frasiga minipajer i de små grytorna som är så trevliga att servera ur men som sällan används. Glömmer att jag har de. Bottnade de med mjuk tortilla och fyllde på med resterna och in i ugnen. Sparade lite av grönsakerna och hade som sallad bredvid. Går såklart att göra med vilka rester som helst i tortillan. 


Miniomeletter i muffinsplåten är också en bra rätt. Bara vispa några ägg och bottna formen med diverse grönsaker och kanske en skinkskiva eller vad som finns, hälla på äggvispet, krydda och lite riven ost. Gjorde såna till en glutenintolerant konferensgäst som blev själaglad för ett gott smörgåsalternativ. Sätter man i pappersformar blir disken ännu enklare. 
 


Har du några lussekatter kvar efter julen. Blir det fina saffransskorpor om man skivar de och torkar i ugnen på låg temperatur. 100 grader en dryg timme.

Fikade hos min bror som bakat en sockerkaka och hackat i resterna av chokladbitarna från julasken i sockerkaksformen. Blev något nytt och gott det med. Alla sätt är bra utom de dåliga som det heter.

Igår tittade vi till stugan. Hade med oss god potatis och purjolöksoppa som Göran gjort och de sista tortillabröden. Fyllde de med resten av en Boursinost med örter och vitlök. Skivade en halv spetspaprika och en salladslök. Rev sista änden av julosten och vek de dubbla och körde i smörgåsjärnet. Perfekt tilltugg till soppan som kom från frysen och bara var att värma på spisen. Lite vitt på marken där men blåsigt och inte alls skönt. Fick se en blek vintersol en liten stund i alla fall. Hörde på nyheterna att Östersund haft noll soltimmar under januari t o m i söndags. Vi har nog inte haft så många fler men det ska väl bli bättre och ljusare vad det lider.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.