04 januari 2023

Minitårta och mistlar

 

Igår firade vi Henrik som fyllde 27 år.  Jag gjorde en minitårta av färdiga bottnar som vi smakade på eftermiddagen. Han och flickvännen Nathalie är här från Tyskland ett par dagar till. De kan jobba härifrån.


Skar ut mindre rundlar av de tre färdiga bottnarna. Skivad banan, grädde, vaniljkräm och hallonsmul emellan. Uppepå och runtom de finaste hallonen och lite ljusblott vintrigt strössel som jag hade i en låda.

Var så fint väder igår så jag var ute och gick och lyssnade på Vinter i P1. Fortsatte lyssna hemma på några till. Henrik önskade sig till jul bl a nya knappar till en skepparkavaj. Jag erbjöd mig att fixa det. Bra sätt att ge jackan ett nytt liv så kan den hänga med ett tag till. Så tog en stund att byta alla 15 knappar i det tjocka tyget. Perfekt att lyssna på Vinter i P1 då. Malin Giolito och Clara Lidström blev favoriter igår. Ska nog lyssna på de allihop. Patrik Lundbergs Sommar har jag lyssnat på förut. Men eftersom jag läst hans bok Fjärilsvägen blev det lite kaka på kaka. Nu pratade han om adoptioner som inte alltid gått rätt till. Helt hemskt faktiskt. Han kommer själv från Sydkorea och sökte sina biologiska föräldrar. Han är journalist och fick tillsammans med kollegor på DN Stora journalistpriset för  granskningen av adoptioner.



Fotade några mistlar på promenaden. Stora som pilatesbollar. Stackars värdträd de mår nog inte så bra av mistlarna som är en parasit som sprids med fåglarna.


På kvällen firade vi Henrik med att gå ut och äta på K9 en restaurang nere i hamnen. För många år sen jobbade han en sommar där. Någon i köket var kvar sen den tiden och vi tackade för den goda Fisk och skaldjursgrytan vi ätit av. 




Mysig kväll på restaurangen och ett glas födelsedagsbubbel hemma efteråt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.