11 september 2013

Trädgårdsonsdag

Vilken trädgårdsonsdag jag fick förra veckan.

Först ett litet trädgårdsuppdrag på arbetet på dagen
som välkommet avbrott i pappersarbetet och sen for jag
 på utflykt på kvällen till ett härligt ställe mitt emellan
Västerås och Sala. Nämligen till Grön glädje 
 
Hade tidigare köpt så fin bukett därifrån på Bondens marknad
en lördag och blev sugen på att göra ett besök.


 
Vasen är sen min studietid i Kalmar. Då gjordes ett och annat fynd i Glasriket.
Aktuell i dessa dagar med regnbågsfärgad dekor.


Jätteverbena och Molucella eller Irlandsklocka. Favoriter, så läckert med lila och lime.
Jätteverbena har jag haft i någon sommarkruka här hemma och de ser ut att sväva över de andra blommorna. Molucella stötte jag på första gången när jag gick floristutbildning och
vet att jag tyckte om att ha den som ett vackert men diskret inslag
i till exempel höga sorgdekorationer när jag senare arbetade med blommor en tid.
Jag har testat att fröså den hemma. De blev lite mindre. 

På plats i visningsträdgården fanns det en så häftig sky
 av massor av verbena på sidorna av en krattad gång.
Man kunde sitta i en vacker hammock och bara njuta av dofterna och prakten.
Det gjorde jag. Har aldrig sett så många verbenor på ett och samma ställe.




Rost mot de lila blommorna.


 
Visst är de läckra! Irlandsklockorna.


Utsikten från hammocken. Borde haft motljusskydd på kameran visserligen. 



Kvällen kunde inte varit mer lämpad för en tur till en visningsträdgård.
Gick runt och njöt och fick med mig några skojiga plantor hem förstås.
Specialare som var en blandning mellan alunrot och spetsmössa.
Två favoriter i en. Väldigt vackra blad. Spännande att se hur de tar sig.

Kul att få se Grön glädje på riktigt och beundransvärt mycket arbete som lagts ner och mer planer lät det som det fanns. På ett café t.ex. Man hade också genomfört en kul idé med en nedgrävd studsmatta som de planterat höga vackra skira gräs runtom i lite labyrintlik slinga.
Kommer bli läckert när det växer till sig
 och man slipper se benställnigen på studsmattan.
 
Så stort tack för besöket!

Åkte hem och tittade på vår egen sensommarlurviga trädgård med nya ögon och
avslutade kvällen med att se på Trädgårdsonsdag på tv som grädde på moset.




2 kommentarer:

  1. Åh vilken bra dag! Och till Grön Glädje har jag velat åka länge. Tack för påminnelsen, ska ta och se till att det blir av!
    Kram, Eva Tinibelli

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.