14 november 2022

Torra kompisar

 Amaryllisen som slog ut lite tidigt fick nya torra kompisar i vasen. I stugan hade jag den ihop med torra ormbunkar och Skogsaster . Men hemma igen fick den lite vass och Gossen i det gröna som jag torkat att sällskapa med. Vass är snyggt till amaryllis tycker jag också bra längd om man vill göra något högt. Dessutom gratis. Fint att göra en rundare lägre bukett också med kapad vass runt om hela amaryllisen. Går även att hänga amaryllisen upp och ner. Bara att hälla lite vatten i amaryllisröret. Bra att tejpa änden som annars gärna rullar upp sig. 





Min danska vas har ett löst nätlock satte ner en mindre vas inuti med vatten till amaryllisen. 
De andra kan ju stå torrt. Nu fick vassen bli baksidan på buketten eftersom vasen står i ett hörn och amaryllisen är ju "primadonnan"


Tog in enris mot möss i stugan och lite hamnade i en vas. Gjorde några enkla stjärnor av papprullar. Bara att klippa i ca 1,5 cm bitar och klippa ett V någon millimeter in på ändarna, så de fortfarande hänger ihop. Så lägger man ihop tre bitar till en stjärna. Nu testade jag bara lite snabbt. Där jag såg idén var bitarna limmade på varandra på mitten och sen kunde man trä en tråd i en udd och hänga upp de. Enkelt noventpyssel och jag gillar ju naturligt så tycker inte kartongen  behöver målas.





2 kommentarer:

  1. Så fint . . . och smart med en mindre vas inuti så att inte allt blir blött!
    Ha en fin söndag och hoppas enriset håller mössen på avstånd!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lugnt på musfronten peppar, peppar. Kanske tätning och enris hjälpte.
      Håller tummarna!
      Kram

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.