04 november 2022

Toscana - en trädgårdsresa del 3

Lite fler bilder från trädgårdsresan jag och min kompis Maria gjorde tidigare i höst. En dag var vi lite mer söderut i Toscana och besökte en lite nyare privat trädgård. Parco di Villa Trecci omskriven som lär vara en av de vackrare i Toscana. Trädgården ligger nära staden Montepulciano och stod färdig 2014 men är omgiven av betydligt äldre olivträd bland annat. 


Enorma blomsterbäddar med bland annat Perovskia och Sommarljus. Blir så maffigt när det är i sån mängd. Har köpt frön till Perovskia ska testa att så nästa år. Den är torktålig och blommar sent.

Tror skulpturen i vattnet hette Mötet. 


Mängder av sommarljus. Så vackert!




Vacker utsikt från rosgården och röda näckrosor och ginst tror jag det var vid dammen.



Se stammarna på de gamla olivträden. De blir man ödmjuk inför.



Kanske en liten mus som katten hittade?



Sommarljus och Jätteverbena. Svävande skönhet!  Svårt att göra rättvisa på bild. Jag har bara haft Sommarljus i kruka och då ihop med Chokladblomma.



Blommande rosmarin. En återkommande favorit. Så vacker ljusblå färg.



Utsikt över staden Montepulciano. Dit vi åkte för lunch och lite strövtåg.






Ja oj vad Maria och jag beundrade utsikten överallt. Montepulciano är en liten stad med bara 14 000 invånare men den ligger högt. Vilket fantastiskt landskap!!




Gränderna , teglet så vackert.





Murgröna som klänger  på trappräcket.


Sista stoppet den här dagen var Fattoria del Colle i södra Chianti.  En gård med lång historia från 1600-talet. Det äldsta huset från 1592 byggdes av förfäder till Donatella Cinelli Colombini. Förutom vinodling också grönsaks och kryddträdgård. Väldigt trevlig guide som höll i vinprovningen också. Vi fick bland annat smaka ett Brunellovin. Typiskt för trakten och en lokal klon av druvan Sangiovese och designat för att lagras kan jag läsa mig till.










Io sono Donatella. Jag är Donatella. Kaxig förpackning på det bästa vinet från "the Lady of Brunello herself" Donatella Cinella Colombini. 















2 kommentarer:

  1. Åh, har du varit i Toscana på trädgårdsresa! Ja, ljuvliga bilder som väcker reslust hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en fantastisk resa! Mycket att se och uppleva.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.