17 april 2020

Växthuset tar form


Ja nu står det där!
Växthuset, min dröm sen länge är på plats vid stugan.
My happy place!


Platsen har varit förberedd sen länge mellan stugan och vedbon och själva växthuset har legat i platta paket i garaget sen i november.  Marktegel kom på plats för en dryg månad sen och efter det  har vi haft hjälp av en murare.


Veckan före påsk började så monteringen av växthuset. G hade hjälp av en snickare och det gick
riktigt smidigt. Även om det var ett pussel. G hade ändå sorterat upp och förberett innan.
Men nu är det uppe och på plats. Jag blir glad varje gång jag ser växthuset från köksfönstret.


Blir så fint och tycker det passar in i miljön och teglet i muren går ihop med det faluröda.
 Själva stommen är mörkt antracitgrå. Växthuset är från Willab och drygt 17 kvm.
Det är det första rådet alla med växthus gett. Bygg inte för litet.

Så ska vi ta  ner fler träd så det inte händer någon olycka med de 
och blir en mardröm istället.



Min största arbetsinsats var att fixa lunch och fika under monteringen och sen att putsa glasen när huset var uppe. Glad att vi hade en bra ställning. Jag är ingen vän av att stå på stege och jonglera med grejer i händerna. Lite småfix med dörr och fönster återstår. Sen kan det roliga börja!!
Växthuslivet! Känns jätteroligt och spännande!


Vatten är inkopplat och en gammal zinkbalja som fanns i källaren blir en bra ho.


Två gamla stolar har jag klätt om med säckväv. Kanske de blir bra i växthuset.
Vi får se. Inte hugget i sten hur det ska vara därinne.
Men jag har idéer förstås.
Vi får prova oss fram lite. Lite odling och lite mys är tanken.




14 kommentarer:

  1. Åhh så mycket roligt du kommer att ha i ditt växthus - så fint det blev !!
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är jätteroligt tack! Ett nytt favoritställe.
      Kram Annika

      Radera
  2. wow wow wow!! Sååå himla fantastiskt vackert växthus! Förstår att du är himla glad att ha det på plats! Nu ser jag fram emot att följa dina odlingar!
    Kram
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja jag har sått lite frön så får vi se vad det blir.
      Lite blommor och ätbart är väl förhoppningen.
      Kram Annika

      Radera
  3. Ja, åh så roligt och mysigt det blir! Så vackert och praktiskt att ni också har använt er av tegel! Stort och rymligt... nu det roligaste. Att inreda! :)
    Kram Nilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är jätteroligt och vi är så nöjda.
      Blir riktigt mysigt!
      Kram Annika

      Radera
  4. Oh, så fint! Så mycket roligt du har framför dig nu! Jag fick mitt växthus när jag fyllde 40 (14 år sedan nu...) och jag har haft fantastiskt mycket glädje av det!
    Vilket jättefint läge ni har också! Älskar tegelgrunden!
    Grattis!

    Kram // AH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är en gammal dröm som nu blivit verklighet.
      Ja muren blev så bra. Letade tegel ganska länge men hittade detta till slut.
      Passar bra till Falurött.
      Kram Annika

      Radera
  5. Åh, åh, åh - så underbart med ett växthus och vilket vackert läge. Det kommer bli en stor glädje. Grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin! Ja det tror jag det blir! Känns jättekul!
      Kram Annika

      Radera
  6. Oooo. . . sååå himla fint och vilket läge sen! Det får ni verkligen glädje av och kan sitta och mysa både vinter som sommar!
    Säger som alla andra. . . GRATTIS!
    Trevlig Helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Ja jag tror det blir ett favoritställe faktiskt. Känns redan så.
      Helgen har gått och snart är det helg igen! Så önskar Dig en fin vecka och en trevlig Valborg även om det blir ett annorlunda firande i år för många.
      Kram Annika

      Radera
  7. Vilket jättevackert växthus! Golvet är ju rena drömmen, så vackert!
    Jag hade också ett Willab (Maxi 14, tror jag det hette) som var en present från mina föräldrar när jag fyllde 40. Men det var ju lite svårt att ta med sig vid flytt så jag hoppas de nya ägarna njuter av det. Mannen min har lovat att om vi flyttar tillbaka till Sverige så ska jag få ett nytt växthus. ;D

    Njut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi njuter! En gammal dröm för mig med växthus. Passade extra bra i år när man fick mer tid än vanligt. Ja gillar golvet. Tror detta blir ett favoritställe.
      Ha det gott!

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.