02 november 2022

Planterat vitlök och tänder ljus


Köpte fyra olika sorters vitlök som nu kommit i jorden. Blev inspirerad av en kvinna på trädgårdsresan till Toscana som pratade så mycket om sina vitlökar. Hon var expert och fick stora skördar och brukade plantera de med sitt ena barnbarn på höstlovet. Jag har bara grävt ner vanlig vitlök förut och även skördat blasten. Men nu köpte jag sättlök. Två sorter har jag satt i stugan och två sorter satte jag hemma. Får vi se vad det blir och vad det är för skillnad i smak. Har ju varit så varmt hittills i höst. Blir lite snett för magnolian blir full med knoppar som förmodligen fryser bort. Men det är ju skönt ute.

Vi har krattat löv och rensat hängrännor. Lite löv har jag spridit ut i trädgårdslanden. Ja inte alla eklöv vi får från skogen ovanför utan de som förmultnar lättare som löv från våra japanska lönnar och lite från fruktträd. Det ska väl kunna bli jord till våren.

 


 Köpte mig en ny väggljusstake. Har haft två Pierre Forsells pendel från Skultuna mässingsbruk på väggen förut.  De har vi ärvt. Fina de med men de smala ljusen brinner ner på ett kick och är svåra att få tag på. Beställde flera paket från Liljeholmens men nu är de slut.

Denna kan ha både vanliga kronljus och blockljus i. Kul att växla lite och levande ljus gör hösten så mycket mysigare.


Ljusmanschetten med löv beställde jag från Svenskt Tenn för några år sen. Har en likadan i stugan fast silvrig och där sitter den på en ljusring i fönstret mot sjön.


Tänt ljus för min pappa idag också. Fyra år sen han gick bort. Göran och jag roade oss en kväll med att titta på några gamla filmer pappa tagit. Kul att se oss som små barn och mamma och pappa som unga och i farten liksom andra släktingar och vänner. En filmsnutt på vår hund som valp och när vi hämtade honom från kenneln i Sparreholm. Mitt tioåriga jags lyckligaste dag. Kul att pappa filmade och att det finns kvar. Då var det ju en händelse att ta fram duk och projektor och se på egen film. Inte som idag precis.


Vi var på bio en kväll också apropå film. Vi såg Bränn alla mina brev baserad på Alex Schulmans bok. 
Jag tyckte filmen var jättebra och välspelad av de unga skådespelarna. Så uttrycksfulla och nyanserade. Jag har lyssnat på boken tidigare. Tyckte filmen gjorde boken rättvisa. Så den rekommenderas. Någon recension tyckte berättarrösten och det nutida var övertydligt. Det håller jag inte alls med om. Tycker snarare att de fick ihop det bra. Alla som ser filmen är inte experter på Alex Schulmans släkt och tidigare böcker så tyckte nog det var på sin plats att få en förklaring i filmen hur allt hängde ihop. Är lite sugen på att se filmen om Hilma af Klint också gissar att Tora Hallström som spelar den unga Hilma är en ny stjärna kommande. Hon ser ut att göra det strålande av det lilla jag sett på trailers.

Ja så lite kultur har det allt blivit så här på hösten. I lördags var vi en sväng på stans konstmuseum också. En utställning av Barbro Östlihn som beskrivs som en av de mest intressant svenska konstnärerna i efterkrigstid. Men nja inget som tilltalade mig direkt. Möjligen en bild som visade en detalj av Maria Magdalena kyrka eller en på Drottningholmsparken sedd uppifrån. Men smaken är olika. Desto roligare tyckte jag de bilder av Västerås som jag såg i skyltfönstret på Ekströms konst. Västeråsmotiv av Daniel Blomqvist känd som Puppet och en första generationens graffitimålare och konstnär. 

Kändes som en uppdaterad version av klassiska Västeråsvyer. Googlade på Puppet konstnär och hittade fler kul och fina bilder. Gillar hans glada och lekfulla hundbilder med namn som Glädjen, Happy day, Längtan, Lyckan, Jympy dog. Han har haft utställningar över hela världen. Onekligen en egen stil. Det kan till och med jag se som inte är någon konstkännare alls. Men jag vet vad jag tycker om och inte. Det räcker fint för mig.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.