29 juni 2021

I och runtom växthuset


Det händer mycket nu både i och utanför växthuset. Så roligt!
De första Dahliorna blommar.



I trädgårdslandet är det både blommor och ätbart. Tycker det är fint med blandningen. Sommarmalvorna har börjat blomma och det är mycket blommor på zucchinin. Har två olika sorter i år. En med ljust skal.

Bredvid de gula zucchiniblommorna växer broccoli och bakom är det potatis. Provat den första av sorten Rocket. Så goda.

Ena kortsidan och ena långsidan har jag klätt med pilspaljéer. På långsidan växer Passionsblommor och Klockranka. Även Blomman för dagen och lite Rosenskära hoppas jag ska blomma fint där.

På kortsidan har jag några röda pelargoner som övervintrat flera år bredvid de växer olika sorters gurka.

Gurka växer på insidan av kortsidan också. De växer hur fort som helst.




Tycker det ser ombonat ut med växterna på utsidan och det ger också lite skugga inne i växthuset.


Mycket blom och gröna tomater på på tomatplantorna. Nästan så jag tycker de som står ute mot söderväggen på gamla garaget har mer fart än de inne i växthuset. Men är också olika sorter. Så för tidigt att utvärdera än. Förra året var det nog rätt likvärdigt om jag minns rätt.






Gurkorna har vi redan skördat och jag gjorde en omgång snabbsaltad gurka. 




Bönorna klättrar på måste nog hitta lite högre klätterstöd. Små melonämnen på bilden nedan.


Den enda lilla persikan :)



Så roligt är det alla fall och den här sidan på stugan blev mycket trevligare sen vi byggde växthuset förra året till påsk och utökade trädgårdslandet lite mer i år.  

De minsta tomaterna Wilma (under piltavlan) är också fulla med gröna tomater. Har ett gäng bredvid fönstret på en bänk också. Under fönstret är det två lådor med jordgubbar. De har stått i landet över vintern. Sen grävde jag upp de och satte i lådor som fick komma igång i växthuset. De första klara till Midsommar även om det inte är några mängder alls så är det kul.




 

2 kommentarer:

  1. Men oj så mycket fina blommor och grönsaker som växer hos dig! Där blir man lite avis! :-)
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ja nu händer det mycket varje dag. Så roligt!
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.