02 juni 2021

Förädlade och vilda

 

Jag är så förtjust i humleblomster. Men det finns några fina "kusiner" till de vilda på ängen. Hur söt är inte den den aprikosrosa nejlikroten Mai Tai eller den mer hallonrosa Flames of Passion. Blommar tidigt redan i maj vilket är bra för pollinatörer och lär blomma hela sommaren. Fina till snitt också. Inget mer att begära förutom att de ska trivas i rabatten.





På ängen i stugan har de vilda humleblomstren precis börjat slå ut. Vi hade en fin helg med lite fixande ute och i växthuset förstås. Men varvat med besök av min bror Anders och hans Emma. Lite fika i de ommålade utemöblerna från Grythyttan som vi haft hemma tidigare. Vi har haft de i snart tjugo år. Från början är de av ek. Så har de varit behandlade på lite olika sätt. Med varierande resultat. Nu ommålade med vit fönsterfärg kanske bäst hittills. I lördags blev det även premiärdopp i sjön. Svalkande precis som hemgjord flädersaft med bubbelvatten. Tur att den blommar snart igen för det var sista saften från frysen. Dricker inte så mycket saft men just fläder är så somrigt.



Blev så uppvaktad på Mors dag. Mess från yngsta sonen och äldsta ringde från Tyskland. Trodde inte han hade koll på Morsdag. Den firas ju tidigare i maj i Tyskland. Fick en ny badtermometer och tänkte att det var väl bra. Men fick även ett nytt munstycke till vattenslangen i växthuset och en jättegod parfym. Så kändes mer som födelsedag. Alltid kul att känna sig uppskattad. Min egen mamma fick en Morsdagsbukett från trädgården tidigare i veckan när jag var hos henne med lite jordgubbar. Min bror var där på söndagen så blev ju lite dubbelt firande för henne.

Nya hammocktaket på plats. Det fick Göran i födelsedagspresent tidigare. Det gamla hade blivit så blekt av solen.



Planterade växterna jag köpte i Enköping på fina Härnevi plantskola strax utanför. Den slingrande lilla pilörten var tänkt ihop med en chokladblomma men passade så bra med den rosa dubbla Million Bells. Så fick bli så. Försöker ta två sticklingar till sällskap för chokladblomman.



Tomatparaden är på plats längs gamla garagets södervägg. Har hängt upp solskydd de första dagarna ute så de inte blir helt stekta. Har sått lite bönor och sockerärter.



Men vi får se hur det går. I takt med att jag sår och planterar ut så jublar en liten harpalt och hans brorsa eller syster åt den plötsligt så omväxlande och goda menyn. Så när den låg bland mina vallmo var den inte bara söt längre. Broccoli, luktärter och så söta låga solrosor jag sått blev knipsade. Har lagt över lite hönsnät och några nätlådor över broccoli och zucchini så får vi se. Annars är det väl som det är. Det som får vara ifred växer alla fall. Ja där sitter han den lille filuren. 



Full fart på tomaterna i växthuset också. Sungold som flyttat ut är först ut tätt följd av lilla busktomaten Vilma att bilda tomater. Snart får vi skörda! Gurkorna har kommit på plats i slutkrukor. De växer ju superfort liksom zucchini. Eftersom de är så köldkänsliga har jag sparat att så de till sist.  Tycker det är fiffigt att binda upp tomaterna med remsor av en kasserad t-shirt. Elastiskt och mjukt mot växten.



Lilla Vilma behöver inte bindas upp. Ska bara bli ca 30 cm.


Egen sallad har vi fått smaka. Små Baby leaf som jag bara sådde i en förpackning det varit jordgubbar i. Hade kvar frön från förra året. Ändå lite kul med hemmaodlat.





Citronen blommar som en tok och doftar ljuvligt och det blir alla fall en liten persika.




Utanför sovrumsfönstret i stugan slog syrenen ut den här helgen. Underbart! Hemma blommar Gullregn i skogen bakom huset. Tänker på dikten Kyssande vind av Hjalmar Gullberg och raden som slutar med  ...  i  syrenernas tid och gullregnens månad. Tycker dikten är fin.




4 kommentarer:

  1. Bad ute - nej det får vänta lite. men ute vill jag vara från morgon till kväll. Det gäller att inte blinka för länge för då missar man allt. Så fina tomater du redan fått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja roligt med tomater. Speciellt att plocka solvarma. Ser fram emot skörd.
      Ha en fin helg!
      Annika

      Radera
  2. Underbara bilder, vilken oas ni har. Nu har jag badat i helgen som gick, så härligt och redan 18-19 grader i vattnet i Mälaren här. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ja vårt lilla paradis! Härligt med bad och nu är det ju sommartemp vi inledde morgondoppandet i helgen som var. Härlig start på dagen.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.