28 juni 2021

Loppislycka och en Blomsterlönn

Det blev en liten tur till en favoritloppis igår. Hade sett en slags lykta när jag var där sist förra helgen . Men då cyklade vi och det stod inget pris på den så lät det vara. Sen ångrade jag mig såklart. Det är ju en loppis-sanning att man ångrar det man inte köper. Dit igen igår med äldste sonen i sällskap och hoppades att den skulle vara kvar. Hade sagt till honom att det var en lykta jag sett eller vad man nu ska kalla den. Väl där är det ett par före oss i det hörnet där den låg. Damen håller upp den precis framför näsan på mig och säger till sitt sällskap att den var ju cool att ha en krukväxt i. Men hon la tillbaka den och gick därifrån.  Då var jag kvick.

Så nu hänger den bland luktärterna med en solcellslampa i. Och priset var en tjuga. 

Loppislycka!



Det blev väl inte så tokigt? Ska sätta fast den lite bättre men ville testa om det blev som jag tänkt mig. Och det blev det. Tycker den passar där på planket till vedbon. Så roligt att luktärterna börjat blomma nu. Doftar så ljuvligt. Det lilla rosa Svartögat är också söt och växer fort.



Det b lir ju inte riktigt mörkt nu men tillräckligt för att solcellerna ska hoppa igång.


Även en liten burk med påsar avsedda för fröer kom med hem för en tjuga. Kommer nog till användning.


Sen av bara farten fyndade jag en Klockmalva eller Blomsterlönn som de också kallas. Har velat ha en länge och de lär ska kunna bli riktigt gamla om man nu lyckas. Värt ett försök när den var på halva priset på ICA.  Den såg lite ledsen ut men har ansat den lite och nu med ny jord och näring kanske den lever upp lite. Vi får se. Det är en gammaldags krukväxt men ska kunna trivas ute på sommaren. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.