03 juli 2021

Lemonad på rabarber och enkel dessert



Gjorde en enkel och god rabarberlemonad på våra sista rabarber. Funkade också till en läskande och god liten välkomstdrink som yngste sonen bjöd sina kompisar på när de hälsade på i stugan. Då lite förstärkt  med några cl vodka och lite fruktsoda och lite rabarber som dekoration.


Vacker färg på lemonaden och jag är glad att jag hade sparat lite glasflaskor bland annat denna som det varit just lemonad i.

Receptet på lemonaden är enkelt. Jag använde 1 kg tvättade rabarberstjälkar som jag skar i mindre bitar och kokade i 2 liter vatten ca 10 minuter tills de var riktigt mjuka. Silade av rabarbern och rörde ner 3 dl socker som fick lösas upp i den varma saften. Jag hade också i en pressad citron. Har du ingen saftsil funkar en handduk i ett durkslag också bra. Drick som den är med mycket is eller späd med lite vatten. Det är efter tycke och smak hur stark man vill ha den. Strykande åtgång var det alla fall. Jag gjorde två omgångar och har även gjort två omgångar flädersaft. Fick ju en fläder till stugan när jag fyllde 50. Nu kan jag göra egen saft på den. Så det har gått några år sen den planterades. 



Vi fick nöjet att vara med på ungdomarnas middag. Roligt eftersom vi har följt några av de sen de gick tillsammans i förskoleklass. Andra blev klasskamrater lite senare eller  spelade i samma fotbolls och innebandylag. Nu är de plötsligt 24 år. De bjöd på en variant av marängsviss. Den brittiska varianten som kallas Eton mess. Men en fräschare variant med citron kvarg istället för grädde. Också busenkelt. Bara att varva delade jordgubbar med citronkvarg och krossade maränger. Servera på ett stort fat eller i portionsglas.

Eton mess med citronkvarg 8-10 små portioner

3 burkar citron kvarg
2 liter jordgubbar i bitar
1 påse maränger krossas över vid servering

De fick ta av min Oxalis till dekoration. Den lilla Oxalisen som jag hittade på Ica växer som ogräs så tal att ansas. Behåll den i kruka ute kan den nog sprida sig ohämmat. Men i kruka är den bra. De små gula blommorna och bladen viker ihop sig på kvällen.






När vi gick och la oss satt de allihop insvepta i filtar nere vid hammocken med en ljuslykta och spelade spel och skrattade. Såg så mysigt ut att jag tog en bild genom rutan. Ville inte ha in mygg.... Det är ett myggår i år och min födelsedagspresent Thermacell fick sig ett eldprov. Den funkar. Men jag kan tycka att refillerna är lite dyra. Men också värt att kunna sitta ute en vacker kväll när det knappt blir mörkt alls. Vi brukar inte ha så mycket mygg som i år varken i stugan eller hemma.









 

2 kommentarer:

  1. Hej, läser ikapp här! Har haft fullt upp några dagar som hundvakt och barndomsvänner på besök. Mina gamla vänner bor utspridda i landet. Vi har också myggor i år, har aldrig märkt det här förut, varken förra året eller det året vi fick hyra huset. Håller stängt på kvällarna. Hur stor är din Thermacell? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med besök. Jag har haft en skolkamrat sen gymnasiet här över helgen. Och yngsta sonen har haft kompisar här. Mysiga ungdomar.Det är mycket mer myggor i år. Helt klart. Det är bara en liten Thermacell en sån som man kan hänga på sig om man är i skogen. Men den fungerar. Ändå värt att kunna sitta ute på kvällen och äta middag när det varit så fint.
      Kram

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.