25 april 2021

Varmt och skönt i växthuset

 




Raggsockorna är på igen men i växthuset är det varmt och skönt.  Alla fall dagtid och särskilt om solen visar sig. Fullt av knopp och blommor på lilla nytillskottet persikoträdet. Spännande att följa. 
Hoppas på någon frukt också.  




Små små ämnen på citronträdet. Men lär ju ta evigheter innan det blir citroner har jag förstått.
Ändå lite kul. Det var så pyttelitet när jag köpte det. 



De övervintrade röda pelargonerna brukar jag ha inne i stugan. Men nu hamnade de högst upp på en hylla i växthuset. Har haft de i flera år och de brukar bli rätt stora täcker nästan hela fönstret i det lilla rum innanför köket som kallas "pigkammaren". Eftersom köket i stugan är litet så har vi kyl och frys och lite förvaring i "pigkammaren". Lite extra plats att duka upp frukost när vi haft vänner som bott kvar. 
Längtar så till att den tiden kommer tillbaka. Så mysigt att duka upp lite frukostbuffé och sitta länge vid frukostbordet. Ta påtår på kaffet och prata. Det kan jag längta efter.

Det är en del ommöblering i växthuset på våren innan allt är i sina slutkrukor. En hel del ska ju ut också när det blir varmt. Skyndar lite långsamt. Det är kul att se på bilder som jag tog strax efter att jag öppnat upp växthuset för säsongen. Det har hänt mycket på bara drygt tre veckor med plantor och sådder.



6 kommentarer:

  1. Vad mysigt det låter med tanken att ha övernattande gäster och duka upp för långfrukost. Så enkla saker som man verkligen saknar nu. Fint med persikoträd. Jag funderar just på vad jag ska ha i mitt växthus, tänker nog en vinranka bland annat. Jag är ingen stor odlare :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är sånt jag saknar! Jag har en vinranka i ena hörnet. Köpt som blå men blev grön. Lite trist men ändå glad att den klarat första vintern (i garage) Lite gurka och tomater är kul och användbart. Kul att kunna starta upp blommor lite tidigare och en mysig plats bara.
      Trevlig Valborg!
      Annika

      Radera
  2. Persikoträd så exotiskt och så vackert. ja, vi går en härlig tid tillmötes. Tycker att våren med värme får komma nu - det är dags. Plantorna inne blir bara större och större.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hoppas det ska trivas! Ja vill också ha värme. Riktigt isande regn när jag cyklade idag. Ha en trevlig Valborg!

      Radera
  3. Så mysigt Annika med persikoträd och allt annat! Riktigt mysigt låter ju det med övernattningsgäster! Tänk att det är sådant vi längtar efter nu. Något som vi har kunnat ta för givet!
    Ja, låt oss se framåt och det innefattar ju det härlig och cackra årstid som vi har nu! Trots kyla, så händer det ju massor i naturen och bland våra egna grödor och blommor.
    Trevlig fortsättning på helgen!
    Kram Nilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fascinerande hur mycket som händer i naturen och trädgårdarna trots kylan. Fördelen är att det som blommar nu håller lite längre. Vi får en kall vecka med regn och ev t o m snö men sen hoppas jag värmen kommer. Mycket att njuta av ändå och i helgen har vi jobbat oss varma genom att kärra jord.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.