04 april 2021

Påskdagar

 Hoppas ni har en skön och trevlig påsk! Påsken är min favorithögtid. Startskottet för våren.


Jag har pysslat lite i växthuset. Planterade ju om alla växter jag försökt övervintra förra gången vi var i stugan. Nu har jag väckt Dahliorna och delat på de knölar som blivit för stora. Har satt de i jord i plastpåsar med zip-kant som blir stadig om man viker den. De ska ju ut senare så tänkte att den här metoden kanske är smart så blir det inte så jättemånga moment och krukor. Vi får se.
Under vintern har jag haft de i kompostpåsar med halm i.

Ett kort besök på en liten loppis där jag hittade några påskägg som passade fint i växthuset. En stäva tror jag det heter och en liten gul kanna.



Tyckte de orange penséerna var så fina till det rostiga jag har i växthuset. 
I hörnet vaknar min vinranka. Den verkar ha klarat vintern i garaget fint.
 




Inne i stugan har jag en stor videkvist ihop med lite björkris i en stor damejaenne.


På Skärtorsdagen gräddade vi våfflor i växthuset. Hade kvar hjortron sen vi plockade i Älvdalen i somras. Så kokade lite sylt på de frysta bären. Så mysigt att sitta i växthuset, varmt, skönt och vindstilla.
Annars har det väl varit traditionell påskig mat i olika former. 
I år kom jag också ihåg att ta fram mitt loppade äggfat till ägghalvorna. 



Gjorde en ananaspaj till efterrätt ett gammalt recept jag fått. Det finns på bloggen sen tidigare om du söker på gul paj. Hade lite mynta till som bröt av.
 


Yngste sonen har varit här och hjälpt G med bastubygget som fortskrider. Spännande. Även om det just nu ser ut som bara den på bortre delen av tomten. Vi har tagit ner en massa träd och det är uppgrävt för vatten och el till bastustugan. Men det blir nog bra vad det lider och ser extra hemskt ut nu innan grönskan kommer. Brukar bara vara vildäng där så får kanske hjälpa till lite med att så i lite ängsblandning. Har också sparat en burk med vallmofrön. Kan passa bra att strö ut där och hoppas att inte sniglarna tar de. När vi kom hit 2009 fanns inga sniglar. Sen någon enstaka för några år sen. Förra året var det mängder. Trist.

Äldste sonen är kvar i Tyskland och jobbar och gör sin uppsats så honom fick vi prata med på Facetime. Saknar honom men det är skönt att det är lätt att ha kontakt ändå.


Gjorde några enkla servettringar av avklippt kaprifol i höstas. De kom fram nu.


Ja jag gillar den här våriga maten. Sallad med sparris och jordgubbar och feta. Krosspotatis med feta och ugnsbakad lax. Fräscht och gott. Perfekt att koka lite extra potatis ena dagen mosa lätt och ha på lite god olivolja och feta, parmesan eller Västerbotten och grilla på i ugnen nästa dag. 


Min hönstavla är uppe tycker den passar på våren. Har fått den av min vän Viveka som brukar ha sommarhöns. Jag nöjer mig med att ha hönsen på väggen men hör en tupp från bondgården här intill.
Tranorna har också återvänt. Sett de cirkla över sjön och hör deras trumpetande. Brukar vara ett par här i närheten som man hör när de hälsar soluppgången med trumpetande. Tycker det är speciellt.






2 kommentarer:

  1. Vilken härlig påsk du bjuder på :) Vilket bra tips med plastpåsarna, det ska jag testa! Maten ser så god ut och ännu har vi några lediga dagar att njuta av...
    Kram från ett soligt Öland & Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tyckte det lät smart med plastpåsarna. Tricket när nog att inte vattna för mycket. Hann lagom säga att vädret här varit över förväntan så blåste det upp till ruskväder och inatt väntas eventuellt snö. Aprilväder!
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.