22 april 2021

Blommor och snö



Hann lagom konstatera att de små violerna tagit sig bra liksom de vita små penséerna som var så ynkliga vid plantering tagit sig fint. Lite lustigt att vinbärskvistarna jag stack ner i lådan för att få lite höjd också verkar trivas förträffligt och grönskar för fullt. Vet ju att det lätt blir rötter på de om man tar in i vas.

Börjar likna två små kuddar i de rostiga borden. Precis som jag tänkt.


Lilla japanska körsbäret börjar slå ut.


Konstaterade också att den sista magnolian i hörnet också var på gång att slå ut. Den mörkrosa Susan. Men då började det också singla ner vita flingor igen.....


Imorse såg det ut som värsta vintervyn i trädgården ja med undantag av Magnoliorna då...


Det blommar inomhus också. Tre stycken Svärmors tunga och porslinsblomman är fulla med knoppar. En engelsk pelargon verkar trivas i ett ljust norrfönster och blommar fint.

Jag har nästan bara tåliga krukväxter hemma. Tjockbladiga suckulenter mestadels som klarar våra soliga fönster och som inte behöver passning och vatten stup i ett. Den kinkigaste jag har just nu är en jasmin. Den torkar ut fortare än de andra men repar sig efter genomvattning. Sen är det mest Elefantöra, porslinsblommor och paradisträd. En strandkastanj verkar också trivas.

Några murgrönekvistar har fått rötter i vatten och ett par sticklingar av purpurfärgad Skvallerreva. 
Så de ska jag plantera så småningom. 

Paradisträden brukar jag sätta ut i en stor lövkorg under äldsta äppelträdet på sommaren. 
De verkar trivas där till långt in på hösten.En juvelorkidé och en vanlig brudorkidé har jag som nu åker upp på undantag bakom en gardin på övervåningen efter att ha blommat rikligt. 
Juvelorkidén blommade från november till januari sen satte den andra igång och har blommat till nu när det bara är få blommor kvar.


Det är som små droppar på blommorna. Doftar ganska gott ändå till skillnad från porslinsblomman. Svärmors tunga eller bajonettlilja som den också heter renar också luften.


Snart slår knopparna på porslinsblomman ut. Ärligt talat tycker jag inte att de luktar så gott. Brukar märka av att det är blommor på gång för jag känner doften av de porslinslika blommorna. Men en tacksam växt.
Nästan omöjlig att ta död på. Har en idé om att jag ska leda den runt öppningen till verandan. Får se om jag får gehör för den idén :) Just nu hänger den största ner från pianot för den är för lång för fönsterbrädan.



2 kommentarer:

  1. Bilden med magnolian i snön är så makalöst vacker, fantasieggande på något vis. Kanske är det något med kontrasterna i livet. Jag börjar också komma fram till att jag bara kan ha hållbara krukväxter i lägenheten eftersom vi mest är här i huset. Nu har jag två svärmors tunga som jag tog över från min mamma och som jag håller på att rehabilitera, ett par orkidéer och några pelargoner, de är tacksamma klarar av att torka ut rejält. Det är allt. Har aldrig sett svärmors tunga i blom, spännande. På tal om blommor som doftar illa så fanns ett stort löjtnantshjärta rakt utanför huset när vi tog över. Den är vacker men luktar hemskt så den har flyttat till baksidan av huset och jag ser att den kommer upp fint nu. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tror aldrig jag haft den kombinationen av utslagen magnolia i vit trädgård. Men de ser ok ut så här dagen efter så hoppas knopparna som var på gång också kommer. Aldrig tänkt på att Löjtnantshjärta luktar illa. Brukar komma någon kvist utanför staketet från en gammal rabatt där jag hade sån. Kejsarkrona däremot vet jag att de inte luktar gott. Lär avskräcka både sorkar och rådjur.Men ståtliga.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.