29 april 2020

Citrussugen


Vet inte om det är årstiden men jag känner mig så sugen på citrus.
Tidigare har jag bakat en så god Citron och vallmokaka. 
Receptet hittar du här: Vallmokaka

Men nu har jag även gjort bullar med citron och vallmo i fyllningen istället för kanel.
Läste om någon som sålde såna på Reko-ringen och det lät så gott.
(De verkade poppis för ofta slutsålda)
Så testade själv med att fylla vanliga bullar med riven citron. Det yttersta gula skalet av två citroner tog jag och sen vallmofrö istället för kanel. Lite kardemumma också bara för jag gillar kryddan.
Ja det blev hur gott som helst.

Hade tänkt att vi skulle grädda våfflor i påskas men det blev inte av.
Men i helgen gjorde vi det och då hade jag i en riven citron och lite vallmofrön i smeten.



Goda sillar med olika citrussmaker har vi haft till snabblunch.
Perfekt när vi hållit på och jobbat ute.




I påskas bakade jag en Atlantic Beach Pie. En Limepaj. Botten var gjord på saltiner och det var lime i fyllningen. Så fick jag ju öva lite på att spritsa också :)
Receptet hittade jag i Icakuriren men finns på hemtrevligt.se också.




Till påsken bakade jag även små gula "hallongrottor" dvs syltkakor med Havtornssylt.Mest för jag hade sån sylt kvar i en burk och tyckte det var kul med gula på påsken. Inte citrus men jag använde citruspressen för att trycka ut stjärnmönster i kakorna.


Ja det blev mycket om bakning. Vi fikar inte jämt och ständigt men jag har gärna något i frysen man kan ta fram. Jag har faktiskt bakat ovanligt mycket på sistone åtminstone fram till påsk. Jag vet att jag inte är ensam om att baka mer än vanligt just nu. Jästen var helt slut på många håll. Som om man kunde baka sig ur Corona-krisen. Men det är kanske lite tryggt att baka i en orolig tid när man haft mer tid och är mycket hemma.

4 kommentarer:

  1. Ja du hade verkligen bakat mycket gott. . . jag gillar också citron i bakverk men har aldrig testat det i bullar el våfflor! Däremot i Cheesecake och sockerkaka som jag brukar baka! Tack för tipset!
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Citronbullarna blev en hit!
      Trevlig första maj och helg!
      Kram Annika

      Radera
  2. Mycket gott här inne :-) Älskar också citron och i bakverk blir det så härligt sötsyrligt. Tack för tips!

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.