28 april 2020

Växthuslivet

Nu har det börjat. Växthuslivet. Det känns som min lekstuga. 
Så roligt att fixa och dona därinne och runt omkring.


Glad att jag valde att inte göra fasta odlingsbäddar utan börjar med att odla i hinkar. 
Vill att det ska vara flexibelt och lätt att ändra allt eftersom. 



I helgen målade jag en gammal hylla som var på väg till Återbruket egentligen. 
Men kom på att den var bra i växthuset till frösådder i låga krukor. 
Ett par begagnade pallkragar blev också målade och hittade sin plats vid vedbon. 
Så där ska en Alpklematis få klättra och Rosenvialen fick en ny bättre plats mot planket.




Ja och nog är det tur att det är "lös inredning" därinne. Har nog ändrat om ett par tre gånger minst :) sen i påskas när växthuset blev klart och det blir nog fler gånger gissar jag. 
Hittade en gammal bänk utanför pojkarnas stuga. Lagom hög och grånad så den la jag beslag på :)
Blir så extra nöjd när jag hittar användning för sånt som redan finns.
En gammal ljusstake till exempel som stått ute på "rostning" enligt tips.
Men ljusen får man sätta i på kvällen. Blir för varmt för ljus dagtid om det är soligt.
De kroknar eller smälter rent av tror jag.

Symaskinsbordet har jag fått av min vän Lotta och lagt en stor klinkerplatta på.
Har flera som jag tänker använda. Tycker de är så fina.

Stolarna vi redan hade blev omklädda med säckväv.





Mina gamla blå krukor från pottemakaren Erik Bendsen är sen tiden i blomsterbutik fick hänga med. 
Färgen är nästan borta efter alla år men åh vad jag gillar de.  
Har några mindre och en har åkt i golvet en gång och är limmad.
Den kan fortfarande husera småpryttlar.





Tvålfatet från Atelje 1030 är så fin mot det rostiga staget till zinkbaljan.
Man måste kunna tvätta händer även här.
Både sjövatten och dricksvatten är indraget. Så bra!!
Perfekt att kunna vattna enkelt med sjövatten.




Har sått krasse i en gammal kopparbunke som fanns i källaren.




Jordgubbsplantor och en vindruva hoppas jag ska kunna trivas i växthuset.


Planterade alla mina Dahliaknölar för att väcka de. De har tillbringat vintern i en pappkasse med halm i förrådet. Har sått tomater men fuskat med några färdiga plantor också. De åker lite in och ut. Är fortfarande kalla nätter även i växthuset och de lär vara lite känsliga. Jag är ju nybörjare på detta och kanske försiktig. Försöker läsa mig till en del och får prova mig fram. Runt om utanför har G kärrat jord och sått gräs. Ja det är mycket växthus i mina tankar nu.






Så mysigt att vara i växthuset. Inte minst när det börjar bli mörkt och man kan tända ljus.
Även om det i ärlighetens namn varit lite kallt på kvällarna än så länge. 
Man glömmer lätt att det bara är april när det varit dagar med sommarvärme.


7 kommentarer:

  1. Fantastiskt fint! Gillar att växthuset är så nära, som en förlängning. Och ormbunkskronorna (ljusstakar?) är fantastiska, måste ge väldigt vackra skuggor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja ormbunkarna är jättefina med ljus eller marschall i. Fint sken. Växthuset ligger mellan stugan och vårt gamla garage. Är nog garaget som syns mest på bilderna. Men inte många steg från stugan heller. Ja jag har hört om karantänen från vänner som deltidsbor i Spanien. Det är ett konstigt år. Glad åt trädgård och växthus! Hoppas detta avtar snart! Allt gott!

      Radera
  2. Så fint det blir i ditt växthus - förstår känslan att få inreda det. Kommer också ihåg när mitt var nytt och att det tog ett tag med flera omflyttningar innan man visste hur man ville ha det.
    Vilken fantastisk tid du har framför dig !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Isa! Ja du förstår nog precis känslan och längtan till växthuset.
      Kram Annika

      Radera
  3. Åh, så fint och mysigt det blir! Tänk vilken glädje västhuset kommer att ge nu och framåt. Ni kanske inte vill lämna tomten alls! :) Så fint tycker jag att du återanvänder så mycket, fast på nya sätt. Charmigt återbruk! Så praktiskt med indraget vatten... det trodde jag inte man fick! Förstår att du gillar att möblera om och fynda nya saker. Både hos dig själv och hos andra!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sommarpump.... inte sommarlunch i svaret nedan :) Hjälpsamme Jönsson.... var framme

      Radera
  4. Tack Gunilla! Ja det är roligt när man kan använda saker igen på ett annat sätt. Är ju bara bevattning för eget bruk med liten sommarlunch så inga mängder. Men skönt att slippa bära kannor från sjön. Onödigt att ta dricksvatten till det. Antar att det är mer näring också.
    Kram Annika

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.