27 april 2020

Rabarberpaj

Igår bakade jag årets första och troligen minsta rabarberpaj. Lagom för två.
Rabarbern i stugan är mer på gång än den vi har hemma. Den på landet brukar bli gigantisk.


Brukar göra en smulpaj med havregryn i. Upptäckte lite sent att jag inte hade några havregryn i skafferiet i stugan så tog Corn flakes istället. Det blev jättegott. Lite nymalen kardemumma på förhöjer. Jag har köpt en billig kryddkvarn som jag enbart använder till kardemummakärnor.
Enklare än att mortla tycker jag. Det räckte med tre små stjälkar till en minipaj.

Till minipajen tog jag: 50 gram rumsvarmt smör som jag nöp ihop med 1/2 dl socker, 3/4 dl vetemjöl och 3/4 dl Cornflakes. Rullade ihop degen och lät den vila i kylen. Skivade rabarber och vände skivorna i lite potatismjöl och lite råsocker. Smörade en liten form och la i rabarbern. Skivade den kalla smuldegen och fördelade uppepå. Malde lite kardemumma över och gräddade i 225 grader ca 15-20 min tills gyllenbrun.



Formen är ungefär i storlek som en vanlig matlåda i glas. De går ju också fint att göra en liten paj i.



2 kommentarer:

  1. Mmmm....gott! Vilken bra idé med kvarn till kardemummakärnorna! Den tar jag rakt av. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är toppen med pepparkvarnen till kardemumma. Härligt nymalen i lagom grovlek.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.