27 juni 2019

Klipptid

Inte bara man själv som behöver gå till frisören så här i semestertid. Jag har roat mig med klippning av buskar i vår trädgård. Kändes som två riktigt långa gympass faktiskt.
Eftersom om man som jag är lite kort i rocken så får man ju bitvis klippa med den stora häcksaxen över huvudet. Men det är ju skönt att känna att man gjort något och det är ganska roligt för det blir ju snabbt resultat.


Buxbomen fick jag vänta med till en molnig dag. De blir så lätt brända. De närmast trappen till huset växer bättre än de andra vi har. Vet inte varför. Ja utom den pyttelilla som står framför de två stora den har stannat i växten tror jag. Mossblommorna har gett sitt vad gäller blommor men tycker bladen är fin kontrast till de på buxbomen. Lite ojämnheter och hål är det här och var i buxbomen men de blir bättre och jämnare för varje klippning tycker jag.


Kornell, idegranar, syren och måbär, bukettapel och även daggkåpan och vildvin fick sig en rejäl duvning. Man måste kunna komma fram på gångar och genom staket även en regnig dag. Då vill man inte ha blöt växtlighet smetande runt kroppen. Spirean brukar jag klippa lite senare när den blommat över. Tycker det ser fint ut med två nivåer runt det rosa körsbärsträdet. Det tar sin lilla tid men ser ändå snabbt mer vårdat ut. Det tråkigaste är att ta rätt på klippet.... med tiden har jag lärt mig att det är smart att lägga ut ett gammalt duschdraperi när man klipper. Smidigt att samla ihop det småttiga klippet. Ja det finns ju tusen andra saker som man kan behöva göra i trädgården just nu.
Rensa lite ogräs inte minst i plattgångar där det snabbt växer i alla fogar. Men, men det behöver inte vara perfekt jag njuter av vår trädgård ändå. Alltför perfekt kan också bli tråkigt. Jag vill ha en levande trädgård. Lite ordning vill jag ha men det finns gränser.

När gräset är klippt och allt är lite ansat och det blommar för fullt ser det ändå helt ok ut. 
Vår trädgård är ganska lättskött det har vi strävat efter liksom att olika växter avlöser varandra för variation. Olika nyanser av grönt i olika former är vilsamt mot starkare färger på blommor tycker jag. Men blommorna går nog mest i rosa och blått hos oss.  

2 kommentarer:

  1. Oj vad du har legat i och så fint det blir! I mina ögon ser det välskött ut och så grönt och frodigt. Så fint att den ena blomningen avlöser den andra och att det finns grönt som lugnar ner intrycken.
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Tack Gunilla! Ja grönt är skönt!
    Kram Annika

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.