11 juni 2019

Minisemester


Vi har varit på en liten minisemester i Skåne på tu man hand. Åkte tidigt förra tisdagen och tog med oss frukost som vi åt ovanför Vättern. Gick runt lite i Malmö där vi skulle bo i två nätter. Sen blev det studentfirande vid Norra Latin. Min klasskamrat sen gymnasiet Inger firade sonens student. Hennes bror körde vårt traktorflak när vi tog studenten. Så var ju kul att hamna på samma festligheter i Malmö. Så vackert väder, vindstilla och sol. Trevlig fest efteråt med många tal, inte minst rörande tal från storasyster, god mat och dryck. Blev lite kär i Ingers lägenhet också så himla fin och hemtrevlig. Gammal från 20-talet tror jag men så fräsch med högt i tak och mysig innergård. Kändes redan när man klev in i trapphuset, den där hemtrevliga känslan. Inte alla svenska sommarkvällar man sitter ute i bara en klänning till sent på kvällen. Ja verkligen en supertrevlig studentfest med olika generationer.

En dag i Köpenhamn blev det också på Danmarks nationaldag till och med. Besökte bland annat Runda tornet. Lustig byggnad och vacker kyrka. Konstutställning och strålande  utsikt över hela Köpenhamn. Tänkte först bara gå förbi men glad att vi knartade upp i tornet. Smörrebröd åt vi förstås i Nyhavn ( som alla turister) men har man bara en dag i Köpenhamn är det ju mysigt att flanera lite där. Så fina husfasader vid vattnet även om det är en turistfälla. Bara kul att sitta och titta på folk och vila fötterna en stund. Det var ju en väldigt varm dag vi var där.

Var även inom den danske blomsterkonstnären Tage Andersens ateljé och butik. Har inte varit där på flera år men har ju varit på hans Gunillaberg i Sverige. Fler bilder från dagarna i Skåne finns på instagram. Samma namn som bloggen halmhattochmamelucker eller tryck på knappen till instagram här på bloggen. Sveriges nationaldag firades med min vän Cecilia och hennes Carsten. 
De bjöd på långlunch i Skälderviken. Så kul att ses igen. 

I Helsingborg bodde vi de sista två nätterna och var på guldkornet Sofiero med sina fantastiska Rhododenron. Men även Blåregn som jag sitter och njuter under på bilden nedan. Översta bilden är tagen vid infarten till butiken Enkla Ting i Vallåkra. Man förstår att man kommit rätt när man ser de enkla men fina krukorna. Var också en sväng till Höganäs. Lite lättlunch på Magasin 36 som både har saluhall, café och lite butiker. Intill ligger Garage som är ett speciellt hamburgerställe. Fyndade några böcker på en bok outlet. Så vackra vyer och små orter som Mölle vid Kullahalvön. Vi har varit där en hel del förut. Viken och Arild är ju också så idylliskt. Det finns verkligen så mycket på liten yta i Skåne.


Efter våra fem dagar i Skåne var det dags att vända hemåt. Åkte först en tur till Båstad och kollade på växthus. Går ju lite i sådana tankar så småningom och alltid bra att få se i verkligheten. Gjorde sen ett halvvägsstopp i Jönköpingstrakten. Eller egentligen två. Lite lunch på golfklubben. Ofta bra och prisvärda luncher på sådana ställen även om jag inte spelar golf så gör ju mannen det och golfguiden ligger i bilen. Såg det sötaste lilla rådjurskid trippa över vägen med sin mamma när vi åkte från golfklubben. De är ju så små!  Tror aldrig jag sett ett så litet någon gång. Lätt att förstå varför det är koppeltvång för hundar den här tiden på året.

Gjorde även ett kort stopp i Huskvarna på Kaxholmen. (man kan ju lika gärna pausa på trevliga ställen eller hur? ) Ett café och butik som heter Grafitgrå lockade. Men även lite nostalgi. Jag och min bror tillbringade två sommarveckor där hos vår moster och morbror när vi var små och våra föräldrar var i Tyskland. De är inte längre i livet men bodde just på Kaxholmen då. Lite kul att det här stället låg precis vid badplatsen där vi ofta badade i Landsjön. Det var betydligt varmare att bada där än i Vättern. Har också ett starkt minne av att min då fyraårige lillebror dök i som jag. Men han kunde ju inte simma. Allt gick dock bra.

Ja så nöjda över en trevlig liten minisemester i vackra Skåne. 

8 kommentarer:

  1. Vilken underbar läsning och vilken härlig och innehållsrik minisemester! Du skriver på ett sådant trevligt sätt att det känns som om jag har varit med på resan! :) Jag kan bara hålla med dig om att Skåne är vackert och där finns mycket att se och uppleva. Det är några år sedan som jag besökte Sofiero och det är verkligen en fantastisk park! Så fin bild på dig och med blåregnet! och så klär du så bra i blått! :)
    Kramar , Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Gunilla! Ja jag måste till Sofiero fler gånger.Men i år är väl Skånekvoten fylld. Säkert mycket annat som blommar längre fram. Och tack angående det blåa. En väninna tittade i min resväska när vi var på tjejhelg och konstaterade att jag var nog lite blå. Inte tänkt på det själv har nog både andra färger och alltför ofta "gladbeige" ;)
      Kram Annika

      Radera
  2. Låter som en härlig tur! Kaxholmen måste jag kolla upp. Kul också att få se dig på bild och så tackar jag för receptet på granskottspesto i förra inlägget. Ska testas även om det antagligen är för sent för i år.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Ja det var en fin tur finns nog flera små guldkorn runt Huskvarna och Jönköping. Tog någon broschyr om Äppledalen. Mycket fruktodlingar i trakten med aktiviter runt det. Ja på dina breddgrader är det nog sent med peston nu. Får bli till nästa år.
    Må så gott!
    Annika

    SvaraRadera
  4. Roligt att läsa om din skåneresa. Befinner mig just nu 2v. i Lerberget utanför Höganäs. När jag läser om din resa så är det som om jag själv skrivit den, förutom Malmöbesök. Äldsta barnbarnet jobbar och bor i K-hamn så där blir det besök, likaså hos Tage Andersen, var på Gunillaberg för något år sedan. Saluhallen ett måste för deras goda luncher. Arild och Tussans bad med fikakorg. Golfrestauranger blir det hos oss också, inte för att jag spelar men mannen. Nu väntar Österlen på oss för nya dagar och äventyr. Tack för titten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du kikade in här! Österlen är också så mysigt. Jag var på östra sidan tidigare i våras på årlig tjejträff i Åhus. Har samlat lite fler inlägg om Skåne under etiketterna Skåne och Åhus.
      Ha det bra!
      Annika

      Radera
  5. Vilken härlig minisemester! Låter helt underbart, fin beskrivning som jag lockas med av. Nu fick jag en hel hög med härliga Skånetips som mottages tacksamt. Önskar dig en fin sommar! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin! Ja man samlar ju på sig lite ställen under åren som kan vara kul att besöka. Missade Tomatens Hus som också ligger i Vallåkra. Hade jag ju fått tips om men glömt bort. Synd att jag inte läste om dina fina maränger innan vi var till Köpenhamn. Så kunde jag köpt bärpulver :) Men kanske finns på fler ställen att få fatt i. Kul idé och fint.
      Önskar dig också en riktigt bra sommar med fint innehåll!
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.