18 juni 2019

Cool bleiben


Snart är det Midsommar. Kanske vill du göra en midsommartårta? I fredags fyllde jag år och vi hade bröllopsdag. Då gjorde jag den här tårtan. Det fina fatet den ligger på fick jag i present från det ena arbetet jag hade när jag fyllde femtio. Åren springer iväg. Men värda att firas.  

Ett väldigt  bra recept på tårtbotten som är enkelt att komma ihåg. Gäller bara att tänka på siffran två. Fick receptet på jobbet. Den går att både dubbla och trippla om man är många. När jag gjorde den hemma dubblade jag den men gräddade lite för länge. Går fint att dela på mitten och lägga något emellan. Eller skära i rutor som små bakelser. Jag gjorde en rektangel i en liten långpanna och hade bara på vispad grädde, jordgubbar och lite citronmeliss. På jobbet var den tripplad och gräddad i en stor rund form. Den blir lite som biskvi-aktig. Som enkel sats är den nog lagom till 6 personer.

Tinas-två-tårta                                                        Ugn 175 grader

2 ägg
2 dl socker
Vispas fluffigt och sen tillsätts
2 dl vetemjöl blandat med
2 tsk bakpulver

Smaksätt med vanilj, citron eller kanske grovmalen kardemumma.
Det är inget smör i smeten.

Blir smeten för tjock kan man tillsätta lite mjölk eller vatten. Jag tog en skvätt kokande vatten i min dubbla sats. 

Häll i bröad form och grädda som en vanlig sockerkaka. Känn med sticka så den är torr men inte övertorr. Tar en dryg halvtimme beroende på hur stor du gör.

Så med det lätta receptet kan du känna dig lugn, rent av cool inför midsommartårtan.

Jag fick ett så roligt armband av min vän Lena. När vi var i Zürich som au-pairer på 80-talet var vårt interna mantra oavsett vad  "Cool bleiben" :)) stay cool på tyska alltså. Så blev ju så rolig flash back. Mantrat gäller såklart fortfarande även om kanske mer  i betydelsen håll dig lugn :) snarare än cool. 
Det kan man ju behöva påminna sig om ibland. Att hålla sig lugn.

Jag hoppas redan nu att Du får en trevlig Midsommar!  
   

6 kommentarer:

  1. Tack för smidigt recept, älskar när det går fort! Nu behöver man ju inte ens ta fram receptboken... ;)
    Ha en fortsatt fin dag!
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja där är jag den första att hålla med. Är det för många ingredienser redan från början och krångligt tappar jag sugen.

      Kram Annika

      Radera
  2. Här är en till som säger - Tack för god tårta. Jag hade en arbetskamrat som sa att - vispa, klicka ut, grädda, skära tårtor det gillad hon. Bra tårta när man är många.

    SvaraRadera
  3. Ja jättebra recept! Bara passa så man inte gräddar för länge.
    Ha en fin Midsommarhelg!
    Annika

    SvaraRadera
  4. Jag kan bara hålla med - bästa sommartårtan! Den eller Änglapaj, som jag funderar på att göra till midsommar. MUMS! Jag fick också en flashback när du skrev om ditt och din kompis mantra. När jag tågluffade genom Europa på 80-talet hade jag och min kompis också ett mantra:" Nåja, det kunde vart värre", var vår ständiga kommentar när något lite jobbigt inträffade. Till slut blev även riktigt jobbiga saker avdramatiserade av vår kommentar. Roligt det där, när man har ett mantra som verkligen hjälper...
    Önskar dig en riktigt fin midsommarhelg!

    Kram // AH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glad Midsommar till Dig med! Änglapaj vet jag inte vad det är något med maräng kanske? Ja roligt med mantra. Just nu har vi ett nytt " Vänj dig vid tanken" går också att applicera i diverse sammanhang i livet. T ex att min man ska ha fem veckors sommarsemester sen han startade företag -98. :)
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.