12 december 2022

Julkänsla på arbetet

 


Ja nog blev det extra mycket vintrig julkänsla med lite vitt på marken och rimfrost på rutorna på innergården på mitt jobb på Hem till Gården i Västerås. På sommaren växer det tomater bakom fönstren men. nu rimfrost och ljusslingor. Som vintriga tittskåp!



Mörkt på morgonen men lyser inbjudande och riktig Bullerbykänsla med de olika husen där gäster övernattar eller konfererar. På landet fast nära stan säger många och det stämmer ju.


Mangårdsbyggnaden som bland annat rymmer lägenheter, kontor och ett mindre konferensrum som också kan göras om till lägenhet.  Så fint med glasverandan den ockragula dörren och kransar på den till jul.

Lillstugan där man kan övernatta.


Stora och lilla Stallet där det är full fart med konferenser i en annorlunda och personlig miljö. 
En gäst för någon vecka sen berättade att hon faktiskt haft sin häst här för längesen. 
Men nu är det konferenslokaler och Bistro. 


Tomte på loftet på Stora Stallet med sin halmbock och fin julgran.


Den mindre konferenslokalen som heter Ryttmästaren i Mangårdsbyggnaden är redo för ett nytt gäng.


Ja det är en speciell miljö och till och med vackert i taket om man vänder blicken uppåt. Jag förstår att våra konferensgäster och övernattande gäster trivs. Jag tycker det är en fantastisk miljö att arbeta i. Många steg blir det på en dag. Brukar oftast bli runt 20-24 000 steg om man har en lång dag och gäster i olika lokaler. Så nog är det ett rörligt arbete alltid. Jag jobbar ju bara halvtid ungefär och föredrar långa dagar varvat med lediga så vi kan göra andra saker nu när vi har chansen. Min man är ju äldre än mig och har gått i pension och konsultar bara lite. Han drev tidigare eget företag inom mark och anläggning i tjugo år ungefär och jag arbetade med ekonomi och administration i företaget men hade alltid ett annat arbete vid sidan av också. Det andra arbetet har varierat det har varit inom ekonomi, blommor och allra först när vi startade företaget inom hotell och konferens så nu är jag lite tillbaka och nosar i den världen igen sen drygt fyra år. Även om det nu inkluderar matlagning och bakning också. Varierande med andra ord. 


Vi har bakat en hel del som passar i adventstid. Här en saffranskladdkaka med vit choklad.


Mjuka pepparkaksrutor med frosting och lingon och lite extra kanel passar den här tiden på året.





Uppdukat för julbord i Lilla Stallet.




Lilla Stallet används både som konferenslokal och som Bistro där man bakar de godaste pizzorna. 
På sommaren är Bistron mer öppen och då går det att sitta ute på den mysiga innergården också.



Ett glögg och gottebord som förbereds.


Nästan fullmåne för några dagar sen när jag åkte hemåt. Snart vänder det och vi går mot ljusare tider igen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.