04 oktober 2022

Vilken höstdag!



Ljuvligt höstväder idag! Hösten när den är som bäst. Jag var ute och cyklade flera timmar över hela stan och fotade lite på eftermiddagen idag. Så skönt ute! Vid Öster Mälarstrand lyste Havtornsbären ikapp med solen. De silvriga träden liknar olivträd men det är det förstås inte. Vet inte vad det är. Frukterna kändes mjuka. Berätta gärna om du vet vad det är för träd.



Plockade lite skatter som vass och kastanjer. Pynt som jag gillar.









Det vackra gräset med röda vippor glänste i solen vid Öster Mälarstrand. Så snyggt med mängden.



Populärt promenadstråk av förklarliga skäl. Ett annat gräs och kärleksört.



Vanlig vass är också fint och användbart. Några långa vippor ihop med Amaryllis så småningom kanske.



Vildvinet nedan har faktiskt jag och min kompis Maria planterat. Kul att se att det tagit sig. Som röda draperade lövgardiner i öppningarna i betongmuren. Vi planterade massor av växter enligt vårt förslag som skulle passa i en ravinträdgård mot sjön. Trots knäskydd var vi helt blåa om knäna när vi kröp omkring och planterade bland de vassa stenarna. Hoppas resten som inte syns från gatan växer på lika bra.
Vet att vi bland annat planterade ett Sandkörsbär som kryper och har fantastisk höstfärg och på våren blommar det på bar kvist. Det glöder nog nu mot de mörka stenarna.


Cyklade runt lite i Kopparlunden också. Ett gammalt omgjort industriområde i Västerås. Jag jobbade faktiskt där med ekonomi under 8 år. Hade ju alltid två arbeten under de nästan tjugo år vi hade företag. Två av de extraarbetena låg just i Kopparlunden. Ville inte bara jobba i vårt eget. Så vackert med alla vildvin där mot tegelväggarna. Så ligger ju Kopparlundens bageri där också. Var inom och köpte en stor och dagen till ära dyr kardemummabulle och ett danskt rågbröd. Är väl lite som med rosor till Alla Hjärtans priset peakar den speciella dagen. Gäller kanske också kanelbulledagen. Har ju också blivit mycket dyrare för bagerier att hålla ugnar igång nu.











Vackra vippor i Kopparlunden också. Mina egna grästuvor känns fjuttiga i jämförelse :)


Men fina höstfärger hemma i trädgården också. Katsuran lyser gul och det japanska körbäret glöder.







Några små perenner en Nejlikrot och Backsippan har gjort en omstart och blommar igen. Benveden glöder och Höstsilveraxets vita kolvar blommar för fullt.




Ja bullen var god och jag har tunna äppelskivor på tork.  Trevligt och gott höstpyssel.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.