14 oktober 2022

Toscana - en trädgårdsresa del 2

 Den lilla staden San Gimignano kallas också för Toscanas Manhattan med sina fjorton torn och högt belägen på en kulle så syns den vida omkring. Här strosade vi omkring och njöt av utsikten. Vi åt också en så god lunch på roliga tallrikar på en restaurang med utsikt to die for. 


Maria siktade in sig på pasta med tryffel och jag på en risotto med Chianti pga vinet såg den senare inte så god ut man äter med ögonen och den drog ju åt lila. Men den var väldigt god. Ska försöka se i efterhand ett inslag om just tryffel och tryffelhundar som skulle visas på Nyhetsmorgon idag.



Kapris växer på muren. Jag har en kapris i mitt växthus i stugan som jag hoppas ska överleva en vinter till i garaget. Köpte fröer från Gourmetgaraget. Därifrån har jag även köpt frö av så fin zucchini. En vit och en randig. Väldigt goda. 


Hittade en kapris som blommade när jag gick en sväng vid vårt hotell. Den växte i en skarv i trottoaren.



Det här landskapet i Toscana är verkligen något utöver. Så vackert! Rena sagoboken för ögonen. Böljande, blånande, cypresserna som sticker upp och silvriga olivträdstussar.




Tvätt i blågrön färgskala och en ringlande glasskö på torget vid den medeltida brunnen. Där slänger folk ner mynt då det sägs bringa lycka. Den italienska glassen är verkligen den godaste glassen tycker jag. Min favorit är hasselnöt eller pistasch. 


Många antenner på taken i San Gimignano. Tycker de gamla tegeltaken är så vackra i sig.















Tror detta är Litchi som växte på ett ställe. Kommer ursprungligen från Kina. I storlek som valnöt.
 


Innan vi kom till San Gimignano var vi under förmiddagen till en privat trädgård som heter Villa Poggio Torselli i San Casciano, Val di Pesa.  Ansedd som Drottningen av Toscana på 1700-talet. Villan har haft många olika ägare under åren och under 1900-talet förföll egendomen ända tills 1999 då den fick nya ägare och lite senare 2002 fick en historiekunnig trädgårdsarkitekt vid namn Ada Serge uppdraget att restaurera trädgården enligt gamla ritningar och även plantera in nytt. Man producerar även vin och olivolja. Om jag inte minns helt fel så representerade statyerna på taket de fyra årstiderna.







Många citrus i terracottakrukor även här och vacker utsikt.







Granatäpplen som håller på att mogna. Det finns väldigt många olika sorters granatäpplen.


Vinprovning för vår grupp. Jag köpte med mig en olivolja hem härifrån. Gillar ät och drickbara reseminnen.



Så vackra lyktor på fasaden till Villa Poggio Torselli.



Ståtlig cypressallé leder fram till Villa Poggio Torselli. Den blå lilla blomman som kantar gruset heter rätt och slätt Blåblomma och funkar även på våra breddgrader.








Ja Italien är verkligen ett favoritland att besöka. Precis lånat boken om Det rosa huset av Marie Olsson Nylander så ska gotta mig i lite fina bilder från deras projekt på Sicilien. Även lånat Eva Dahlgrens bok Instrumenten. Har verkligen hittat så många bra böcker på biblioteket nu. Återkommer om de får bli ett eget inlägg om boktips. Hade pausat mina reservationer när jag var bortrest men nu trillar de in en efter en. Böckerna jag blivit nyfiken på. En del mer blädderböcker än ren läsning. Men fantastisk service vi har genom biblioteken. Guldgruvor!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.