17 oktober 2022

Mandelkakor med äpple

 Fick syn på ett så gott och enkelt recept på små äppelkakor som jag gjorde för någon vecka sen. Receptet är från Annelies blomster och bakverk och dök upp på instagram. Lagom små munsbitar om man vill ha något litet gott till kaffe. Glutenfria och bakas i småbrödsformar.

Passade perfekt att baka de för mig för jag hade en skvätt mandelmjöl i en påse, mandelmassa i frysen och äpplen på trädet. Så här lyder det väldigt enkla receptet:

Mandelmassekakor med äpple 

Ugn 175 grader, 12 st kakor i småbrödsform

40 gram rumsvarmt smör

100 gram grovriven mandelmassa

1 ägg

2,5 msk mandelmjöl

1 tsk mortlad kardemumma 

( jag kör hel kardemumma i pepparkvarn har köpt en egen till just kardemumma)

1 nypa salt

1 äpple och kanel

---------------------------------

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa rumsvarmt smör med den grovrivna mandelmassan tills det går ihop. Tillsätt ägget och mandelmjöl, kardemumma och en nypa salt. Vispa till en jämn smet. Skär ett litet äpple i små små tärningar. Lägg de i en skål och pudra över kanel och blanda om så alla bitar får kanel på sig. Fördela smeten i formarna och lägg några äppelbitar på varje och tryck ner de lite lätt. Grädda i mitten av ugnen i  10-12 min. Känn med provsticka att smeten stannat. Mandelmassan gör kakan saftig. Kakan ska vara färdiggräddad men inte torr. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.