16 oktober 2022

Höstpromenader och växthusröjning

 Vi har varit hundvakt en vecka till lilla Juni som är en Affenpinscher. Hon har varit hos oss flera gånger förut och är en enkel hund att passa. Till vardags finns hon på mitt jobb. Förra helgen var hon med oss till stugan. På fredagskvällen var det regn och rusk så då var det mysigt att vara inne med brasan tänd.







Några små rundor blev det förstås men fåtöljen eller soffan lockade också. Hon ligger gärna högt så hon ser. Gärna uppepå en soffkudde. Prinsessan på ärten.




Sen blev det desto finare väder under helgen och jag passade på att plocka de sista Dahliorna och gräva upp knölarna och röja krukor ur växthuset. Klippte ner alla tomater och la de som var gröna att mogna inomhus. Hade varit frost på natten så ville inte ha de kvar ute längre. Annars tycker jag de mognar bäst ute. Men nu blev det för kallt.


Juni låg på en filt på ett liggunderlag i eller utanför växthuset med ett tuggben och sprang med mig upp till nya garaget när jag körde krukor i skottkärran för vinterförvaring.



Många omogna tomater som jag tog hem och ett lass med Dahlior la jag på komposten.



Stephanandran glödde när solen gick ner.



Söndagsmorgonen var frostig. Borde plockat av de sista smultronen tidigare.





Hann ändå mer än jag trodde under helgen och gjorde till och med två små nätta, tunna kransar av ljung och silvergirlang. En får sitta på stugdörren. 



Hade tur med vädret resten av veckan också blev betydligt bättre än utlovat. Juni var med mig på jobbet i början av veckan. Men vi hann också med många långa och sköna promenader hemikring. Åkte ner till Lögarängen och gick en skön runda i solen. Såg en ståtlig häger.




En annan dag pinnade vi på runt Blåsbo och runt vid kolonistugorna vid Biskopsudden.


Japanska lyktor och fina astrar i mängder bland de söta små kolonistugorna.



Tidlösa och doftande vresrosor.






En allé av astrar vid en stuga.


Så söta små stugor. Några med torn och lövportaler.



Vi gick vid Framnäs och Öster Mälarstrand en dag. Hade också med henne när jag hälsade på mamma på hennes boende. Alla där blir så glada och upplivade av en liten hund. 


Igår var vi på Björnön som är ett naturreservat och populärt friluftsområde för oss västeråsare och vi hann lagom gå knappt fem kilometer innan regnet kom.  Väl hemma ösregnade det. Så vi tajmade bra





Så kunde vi slappa lite med gott samvete.


Eller busa lite med en pipleksak.



Hon tvekade länge på trappen och tyckte inte det var särskilt nödvändigt med någon mer promenad när det regnat. Sol eller snö men helst inte regn tack.



Ja det blev tomt när hon åkte hem till sitt igen. Hon har följt mig som en skugga de här dagarna när vi varit hemma hos oss.  En så rolig och sällskaplig liten hundfröken. Helst vill hon följa med ända in på toa. Men nu har hon åkt hem och hon blev förstås överlycklig när hennes matte kom och hämtade henne.



Vi har varit och firat min mamma som fyllde 92 år idag. Vi hade med lite bubbel, blommor, kaffe och tårta och hon var nöjd med dagen. Personalen på hennes boende hade också bakat tårta. Det var rart.  Passade på att klippa ner hennes fina mörkröda kärlekspelargoner som blommade för fullt på balkongen. De får tillbringa vintern hemma hos oss i ett svalt uterum. 






















2 kommentarer:

  1. Vilken sötchock på lilla Juni. . . och vilka ögon!!! :-)
    Vackra bilder du bjuder på. . . hösten är ju en magisk tid och man
    njuter av dess färger och klara luft tända ljus & mys!
    Ha en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ett rart litet väsen är hon. Ja jag gillar hösten. Ha en fin vecka du med.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.