20 februari 2022

Upside down

 Såg ett recept på en Upp-och-ner-kaka med blodapelsiner som jag fick lust att baka. Tycker så mycket om blodapelsiner så var kul att testa. Blev inte besviken. Kakan blev både saftig och fin att se på.


Hittade receptet på instagram @fredriksfika och gjorde enligt det förutom att jag la till lite nymalen kardemumma i smeten. Här är receptet:

UPP OCH NER KAKA MED BLODAPELSIN                                                                Ugn 175 grader ca 30 min

1 dl vit sirap (jag tog ljus)
2-3 blodapelsiner eller vanliga. Jag tog en av varje.

Tvätta apelsinerna noga och skiva de sedan i 0,5 cm skivor som kokas i sirapen i 5-8 min tills de mjuknar lite. Var försiktig med apelsinskivorna så de behålls hela och spara sockerlagen som bildas.

Smörj och bröa kanterna på en springform med löstagbar botten och diameter på 24 cm.
Sätt ett bakplåtspapper i botten. Fördela apelsinskivorna över botten.

Sockerkakssmet

3 ägg
2,5 dl strösocker

50 gram smält smör
1 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
ev lite nymalen kardemumma

Smält smöret och ställ åt sidan. Vispa ägg och socker fluffigt. Tillsätt mjölet blandat med vanilj och bakpulver. Rör ner smör och mjölk och ev kardemumma.

Häll kaksmeten över apelsinskivorna och grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter. Känn med sticka om kakan är klar. Låt den vila i 10 minuter innan den stjälps upp. Skeda över lite av citrussockerlagen över apelsinerna. Jag tog bara lite då kakan kändes saftig ändå. Vill man servera den som mer dessert tänker jag att det är gott med glass till och att ha lite av citrussåsen som tillbehör vid servering.




Nu åkte det mesta av kakan in i frysen. Men provsmakade förstås. Tyckte kakan sken lika varmt som solen idag även om det är snö på marken igen. Var ute på en skön långpromenad och klippte lite på äppelträden. Mer kvar att klippa förstås men lite är klippt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.