02 februari 2022

Från rimfrost till regn och på minus igen

 

Så vacker rimfrost när vi var i stugan sist. Vackert vinterväder! Vi satte bara på värmen och plockade in lite mat i kylen sen åkte vi vidare till Romme och skidbackarna utanför Borlänge. Vi har ca 45 min dit från stugan. Hade köpt varsitt Flexaren kort. Tre timmars liftkort inklusive lunch. Perfekt för oss som kunde åka dit en vardag. Inga köer så bara rätt in i liftarna hela tiden. Så fick åka hur mycket som helst och skönt med lite folk i backarna. Tror erbjudandet gäller mån-torsdag innan sportloven drar igång.




Vindstilla och en svag sol. Helt ljuvligt och en god Gulasch i våffelstugan i halvtid.





Backarna stängde 15.00 så vi var hemma i stugan innan solen gått ner helt och då var det varmt i stugan. Men rimfrosten var borta. Ganska precis ett år sen vi var i Romme sist. Då var det också så gott om plats i backarna. Blev därför så himla förvånad och också arg när en tjej/tant i min egen ålder lyckade köra in i mig bakifrån. Tror vi var fyra pers i en stor bred backe. Helt otroligt att hon precis skulle köra in i mig.  Klarade mig rätt bra förutom att jag fick gå till tandläkaren sen.  Smällde väl ihop käkarna så hårt att en pytteliten bit av framtanden gick av. Himla onödigt men glad att jag klarade armar och ben. 

Ja vår senaste skidresa till Alperna var precis innan pandemin bröt ut i slutet av februari 2020. Vi var i Canazei i Dolomiterna. Området var inte rödlistat när vi åkte. Men stängde ner sedan. Föga anade man då vad som skulle komma. Vi klarade oss från att bli sjuka men höll oss lite frivilligt för oss själva när vi kommit hem. För att vi hade möjlighet och av omtanke mot andra. Snart två år sen. Vi hann även få en tur till Norge 2020 i början av februari för skidåkning med våra vänner som bor där. Tacksam för det. 


Den utlovade snön som skulle komma i området runt stugan kom dessvärre som regn. Så istället för längdåkning som vi hoppats blev det promenader, gym och lite bastu. Mysigt det med. Underbart att basta lite när regnet slår på fönstren. Hygge!


Minusgrader igen här hemma och så fin is på Mälaren som vi kunde njuta av igår. Även om jag kände mig lite stapplig på isen. Förra året provade jag bara skridskorna helt kort och före det var det väl några år sen. Höll mig i "farleden" alla fall :) och på benen med för den delen.


Så kul att se Västerås från sjösidan. Jämfört med när jag var yngre har det verkligen blivit en Mälarstad med långa gång och cykelstråk längs vattnet. 



Göran lånade en av sönernas bandyrör. Jag har långfärdsskridskor. Vill gärna ha stavar som lite stöd. Sitter mest i huvudet förstås. Men isen var så himla fin så de rutschade bara. Man ska nog ha riktiga ispikar istället för skidstavar. Kul att vara ute på isen en stund i alla fall. Vi åkte efter den märkta banan som finns. Tacksam till de eldsjälar som lägger ner allt jobb på att hålla skridskois när möjligt. All heder till de! VIP Västerås Ideella Plogare en förening som funnit sen 2011. Verkligen till glädje för så många människor. Västerås har blivit en helt annan vinterstad tack vare deras arbete. Stöttar de gärna med ett litet bidrag.


Mestadels var isen som en spegel utan läskiga sprickor. Hade lånat killarnas gamla armbågsskydd sen de spelade bandy som jag hade under jackan. Är ju så hårt om man trillar. Men bara att öva.....



5 kommentarer:

  1. Oj vilka härliga vinterbilder du bjuder på!! Det var längesen man var i en skidbacke...skulle nog sluta med 2 brutna ben :)
    Kram från grått Öland & Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Gillar rimfrost så vackert! Gillar vinter också när det är vinter.
      Kram Annika

      Radera
  2. Vilket underbart vinterinlägg! Ja, frånsett kollisionen i skidbacken då! Hon liksom jag är sådana som inte hör hemma där! :) Jag gillar att "gå på tur", men har aldrig åkt slalom. Däremot mycket skridskor som ung. Tyvärr blir det inget med något sådant nu för tiden. Så jag blir glad över att du är igång med vinteraktiviteter!
    Ja, mysigt inlägg och vackra bilder.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med vinter när det är vinter! Du är ju väldigt aktiv med annat Gunilla. Alltid kul att se era promenader och vandringar.
      Tack för din kommentar!
      Kram Annika

      Radera
  3. Åh, tack för den kommentaren Annika! Nu känner jag mig lite nyttigare och gladare igen! :)
    Kram.

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.