22 februari 2022

Perfekt tajming när snön yrde

När snön yrde som värst i vår egen trädgård landade en ny trädgårdsbok i brevlådan som jag beställt av Gunnel Carlson.  Fönstren blöta av smältande snöflingor och det som blommar står på fönsterbrädan i form av en brudorkidé som tar omtag och är full av blommor igen.


Bra tajming att få lite ny trädgårdsläsning just nu. Tycker om hennes böcker så tror inte jag blir besviken på denna. Den nya boken heter Min pappa var en trädgårdens mästare. 


En vacker Kejsarkrona pryder omslaget. De finns i olika färger och brukar kunna dyka upp förvildade i övergivna gamla trädgårdar. Den blir meterhög och har ett pampigt utseende. Släkt med den lilla Kungsängsliljan min rutiga lilla favorit som också ingår i Klockliljesläktet Fritillaria. Hos oss är den en perenn (flerårig) vårblommande lökväxt. I Turkiets bergstrakter och österut mot Kashmir växer den vilt. Speciellt för växten är att den luktar lite illa eller starkt kryddigt och ogillas av rådjur och gnagare.Även mullvadar lär ogilla doften. Kanske skulle testa att sätta några lökar för att få ha andra växter ifred på landet? Där kan ju harar och rådjur kalasa på en del.  

Trevligt med en hälsning inuti boken. Ser fram emot att läsa den. Ett stycke svensk plantskolehistoria.
Gunnel Carlson var med som guide på en trädgårdsresa jag och min blomsterkompis Maria var på 2017 till södra England. Så fin resa anordnad av Rosebud´s tours. Vi var till många fina trädgårdar jag bara läst om tidigare och även till Chelsea Flower Show som var en upplevelse det med. Har även varit med de till Madeira på trädgårdsresa. Otroligt givande och kul om man är intresserad. Hoppas på fler såna resor.


 * En uppdatering. Nu har jag läst ut boken och jag tyckte mycket om den. Personlig beskrivning av svensk trädgårds och plantskolehistoria. Intressant.









2 kommentarer:

  1. Så fin bok. . .passar bra när du sitter inne i stugvärmen och ser snön yr utanför fönstret och drömmer om våren och nästa trädgårdsresa! :-)
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är jättekul att läsa! Mycket jag inte visste om odlandet i Sverige.
      Våren kommer tids nog. Igår var så vackert vinterväder efter snöyran.
      Allt gott!
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.