21 februari 2022

Trestegsraket eller lite gott av rester

 Vi åt ofta tacos när våra killar växte upp och det har vi nog fortsatt med på tu man hand för vi tycker det är så gott. Numera räcker en tacomiddag längre även om vi lagar mindre än förut när två hungriga grabbar bodde hemma. Först äter vi traditionella tacos ofta med såna hårda minitubs till eftersom de vanliga hårda skalen oftast bara krasar sönder. 

Dag två äter vi resterna det vill säga tacofärs och det som är kvar av grönsaker och salsa i mjuka tortillas.

Det blir oftast kvar av detta också. Då gräddar jag tortillas i ugnen med lite olivolja på och något örtsalt, nymalen svartpeppar eller liknande. Slicar tortillabröden innan jag gräddar i  225 grader några minuter tills de får färg. Är det riven ost kvar går den ju också bra att ha på bröden innan de gräddas. Går nog att variera på många sätt och det är bra för jag tycker inte de är så goda när förpackningen väl har öppnats en gång. Bra att de kan byta skepnad istället för att kastas.



Sist var det kvar färs även efter det så då gjorde jag en "kylskåpsanalys" och kokade en soppa på lite diverse förutom tacofärsen. Stekte på några skivade schalottenlökar, vitlök, skivade några morötter och delade ner några potatisar, lite majs, paprika och några lite trötta tomater. Detta fick koka med en liter vatten,  lite fond och jag hade även i lite röda linser och svarta belugalinser som fick ge lite extra substans. Örtkryddor och någon deciliter grädde på slutet. Vips hade jag flera portioner god soppa som serverades med tortillasticksen. Resten av soppan frös jag in. Behändigt att ta fram och bara värma senare.

Passade bra att äta en värmande soppa idag när snön yr i mängd och det blåser utanför. Känns alltid bra att minska matsvinnet och trolla med resterna istället för att kasta. 



2 kommentarer:

  1. Så många goda tips! Soppa är ju så gott och det passar ju så bra att stoppa i lite av varje när kyl o frys behöver rensas!
    Nej, att kasta mat är ju förfärligt!
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi äter ofta soppa under de kyligare månaderna. Gott!
      Kram

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.