16 februari 2022

Läckra tulpaner och en fin bok

Fick så fina tulpaner av min blomsterkompis Maria. Nästan som om de var gjorde av marsipan. Satte de i Aaltovasen med den smarta insatsen in Vase som säljs på invase.se eller hos Blomsterpigan i Malmö.

Den vasen kan ju annars vara lite knepig att få till en bukett i. Inte just tulpaner kanske men skirare stjälkar. Finns andra knep att ta till som hönsnät, blomstergroda, fakir eller att tejpa ett rutnät över vasen med transparent tejp.



Liknande liljeblommande vita tulpaner  finns med namnet Trés chic. Vet inte om det är exakt samma men snygga är de. Idag fick vi se lite sol mellan regnskurarna. Välkomnar ljuset.


Lånade en fin bok på biblioteket. Har läst halva och lyssnat på halva. Så bra inläsning på Storytel.
En viktig bok med vackert och ömsint språk. Jonas Brun skriver om sin mamma som alltför tidigt får Alzheimers sjukdom. En varm och som det känns ärlig bok. Hög igenkänningsfaktor för mig som dotter.

Min egen mamma blev dement senare i livet än mamman i boken. Men jag känner igen mycket. 
Nyligen blev mamma och fler med henne smittade av Covid på demensboendet. Tackar vaccinet för att hon bara blev lindrigt sjuk. Men oroade mig såklart ändå. Hennes mående påverkar mig mycket. 

Nu har hon piggat på sig från det och slipper vara isolerad som måste bli så ofantligt tråkigt. Också mycket merjobb för personalen. Skönt att kunna hälsa på igen. Brukar ha med finskuren fruktsallad. 
Det gillar hon och jag tänker att det är bra med lite vitaminer från fräsch frukt. 
 



2 kommentarer:

  1. Åh så vackra tulpaner och fin vas!
    Ja den boken är verkligen viktig och till nytta för alla berörda! Så bra att din mamma bara blev lindrigt sjuk och att vaccinet gjorde nytta!
    Ha det så bra!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är de fina tulpanerna! Ja glad att hon klarade sig bra ändå.
      Trevlig helg!
      Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.