02 mars 2014

Tiden går

Jag fick komma tillbaka till klockornas land på sportlovet. Det var längesen jag var där.
Mycket har jag glömt men mycket kommer jag ihåg. Nu fick jag den ena aha-upplevelsen efter den andra.
Inte minst vad gäller språket!! Schweizertyska är verkligen något helt annat än vanlig tyska.
Jag bodde ett år i Schweiz i Zurich närmare bestämt efter studenten 81-82. Så nu var det väldigt kul att få återvända till detta fina lilla land med familjen. Såg roliga vykort med lokala uttryck. Luegemol Karten
Luegemol skulle på tyska bli  Schau doch mal ungefär titta här / kolla in. Självklart eller hur?







 Ett rostigt gökur skulle jag kunna tänka mig på väggen med galande pippi och allt.

 
Eller den i mitten av de här skulle passat mig.



Uf wiederluege mitenand!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.