26 mars 2014

Miss Universum middag


I fredags när jag kom hem snörde jag på mig förklädet som jag vann för några veckor sedan i P1´s Meny.
Där samlade jag en hel hoper vuxenpoäng när jag svarade rätt på frågan om vad en fransk surdegsbagare hette nämligen Sèbastien Boudet.

Men programmet är bra och i fredags testade jag  recepten på Jamie Olivers ris och Yvonne Rydings Kycklingpanna. Tyckte det lät gott när jag hade radion på i förra veckan när programmet sändes. 
Båda rätterna fick höga poäng här hemma och utlåtande av sönerna som att det här borde vi göra flera gånger. Hade missat att köpa hem chorizo men blev gott ändå. Klippte förstås över lite ärtskott och smörgåskrasse från fönsterbrädesodlingen.

I programmet var även tips på en liten aptitretare i form av garnerade lantchips och en tesirapsbakad Brieost istället för dessert. Den ska jag prova någon annan gång. Ostälskare som jag är!

Aptitretare har jag inte "behövt" de senaste 35 åren men de lät goda de med och vi blev bjudna på liknande på Nyårsafton när vi hade lite knytis.

Vill du prova kycklingen och riset så har du länk till det här: "Miss Universums" och Jamies recept
Riset tillagades i den odiskade stekpannan ( efter att man brynt kyckling etc i den) och istället för lock skulle man lägga på ett bakplåtspapper som man knycklat ihop och blött under vattenkranen.  

Programmet går att lyssna på eller ladda ner i efterhand här: Meny 20 mars

Kanske något för Din kommande fredag? 
Smaklig spis!
  

4 kommentarer:

  1. Vad kul att du vann, grattis! Ja det programmet är bra. För några veckor sen hörde jag när de lagade till surkål, och en pesto av denna. Det lät också spännande!
    Önskar dej en skön söndag! Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva! Ja man får alltid lite påfyllning av inspirationen när man lyssnar på Meny.
      Kram Annika

      Radera
  2. Jag har lagat kycklingpannan. Supergott! Den ska jag göra fler gånger. Kram Solveig

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.