11 mars 2014

Tågen går som klockor

Ja jag är för all del ingen expert på tågtrafik. Men det verkar som om schweizarna fått den att fungera.

Deras gamla slogans Der Kluge reist im Zuge - den kloke tar tåget som visar en bild på en avkopplad tidningsläsande person i en fåtölj och en tidtabell eller den tidigare bilden  med Sicher ans Ziel - säker mot målet, som symboliseras av äpplet som den uppdiktade nationalhjälten Wilhelm Tell sköt prick på med sitt armborst. Äpplet som var placerat på hans sons huvud. Båda reklambilderna står sig än idag.



Jag läser i en artikel se länk Schweizarna ursinniga på försenade tåg  Endast 9 av 10 tåg i tid!
I tid är tågen visserligen också i Sverige men det beror lite på vad som räknas med att vara i tid.
I Schweiz är i tid inom 2 minuter. 3 minuter är försenat.
I Sverige är siffran tydligen höjd från 5 minuter till 15 minuter för att räknas som försening.

En viss skillnad. Tror det finns lite att lära av tåglandet framför många andra.
98 %  hinner med sina anslutningar trots små marginaler, berg, snö och kyla.

Som sagt jag är absolut ingen expert men jag tycker det är rackarns trevligt att åka tåg
- när det fungerar. Skulle så gärna vilja att det fungerade bättre här hos oss också.


Vi hade en del packning på sportlovet: 4 x skidor, 4 x pjäxväskor, 4 x resväskor och några mindre ryggsäckar men det gick hur smidigt som helst på tåget mellan Zurich flygplats - Luzern- Engelberg.
                                                                      Tur och retur.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.