25 april 2013

Spetsmössa och ormöga önskas

Det är relativt ofarligt att släppa mig lös i en klädaffär. Sjalar kan jag visserligen inte få för många av. 
Däremot lättar jag gärna på plånboken när jag besöker en plantskolan. Där blir jag lätt lite ha-galen!

Till andra säger jag klokt köp många av samma sort det blir fint. Sen står jag där själv som i en  godisaffär
före lösgodisets tid och väljer en sådan och en sådan. Duttar. Inte så logiskt.

I år har jag främst två saker på min önskelista ( för att försöka begränsa mig lite) och det är spetsmössa.
En väldigt söt perenn. Men det som absolut ska införskaffas är några ormbunkar.

De är så fina speciellt när de är på gång att veckla ut sig. Måste leta ut någon bra plats att plantera de på bara.
Föreslog att vi skulle göra en plantering under det största äppelträdet och en liten sittplats i skuggan kanske.
Gräsmattan där vill alla fall aldrig ta sig. Men fick inget riktigt gensvar på det förslaget.

Där hade annars ormbunkarna kunnat växa ihop med lite annat marktäckande
kanske ormöga och Kaukasisk förgätmigej eller myskmadra.
Ja i teorin sitter jag redan där under äppelträdet och tittar på mina ormbunkar.
Dricker kaffe kanske. Är inte riktigt där än - faktiskt inte alls i närheten ens.
Men önska sig kan man ju. Ett enda ormbunksblad i en stor glasvas är också jättefint.

Tills dess får jag hålla tillgodo med några fina kort som jag köpte på Trädgårdsmässan.
Fotografen heter Edvard Koinberg. Det finns mer av hans bilder på www.koinbergbild.se
 
 
Kort av foton från fotografen Edvard Koinberg
 
 
Så vill jag också tipsa om de fina blompinnar som finns att se på Tinibellis blogg.
Kan försköna vilken plantering eller kruka som helst.

Foto Edvard Koinberg. Köpt som kort på trädgårdsmässan.

Här är en länk till blompinnarna som ser ut precis som ormbunkar  i vackraste skedet
Tinibelli där finns mycket annat vackert också. Kreativiteten flödar! Det finns kurser också
i hur man gör de och mycket annat. Klicka här Tusenfalds kreativa kurser

Bara att rota lite bland skrotet som finns hemma så kanske man kan få till något.

2 kommentarer:

  1. Annika, jag hoppas verkligen att drömmen om en plats i skuggan under äppelträdet blir verklighet i sommar! Din plan för kombination av växter låter väldigt fin.
    Tusen tack för att du nämner mina blompinnar i sammanhanget, och mina kurser. Jag känner mig hedrad!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Ja platsen under äppelträdet finns där ju redan men den kunde gärna ha en annan utformning :-)dvs inte sunkigt gräs. Men man ska ju ha lite att drömma om också.
    Vore ju trist om allt var färdigpaketerat :-)

    Blompinnarna är ju jättefina så de puffar jag gärna för.
    Kram Annika

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.