21 april 2013

Snygg rygg

 
Är lite svag för både kokböcker och trädgårdsböcker. Tina Nordströms nya kokbok har den berömda pepparkvarnen på ryggen. Testade hennes Vardagspaella idag. Fast jag tyckte nog inte den kändes så vardaglig utan rätt festlig med lax, räkor och saffran. Smakade väldigt gott efter ännu en dag med trädgårdsarbete i solen som jag längtat så efter.
Här är receptet med en speciell hälsning till min kära vän Solveig. Håll till godo!
 
Tinas paella med lax och räkor  4 portioner
 
2 morötter eller fler om de är små
1 rödlök
2 vitlökskyftor
1/2 blomkålshuvud eller 1 helt litet
3 msk olivolja
3 dl avorioris
1 kuvert saffran (funkar säkerligen med gurkmeja, min egen anmärkning)
1/2 tsk chilipulver (jag tog ett uns Cayenne istället hade inget Chilipulver hemma)
2 tsk paprikapulver
1 burk körsbärstomater (funkar säkert bra med krossade också)
6 dl kokande vatten
1 1/2 tsk salt, vit eller svartpeppar ur kvarn
ca 100 gram varmrökt lax i bitar (jag tog lite mer pga hungriga tonåringar)
3 dl skalade räkor (lyxade och latade och köpte färdigskalade i glasburk)
1 knippe finhackad gräslök
 
1. Skala morötter och rödlök och skär i småbitar. Skala och krossa vitlöken. Dela blomkålen i buketter.
2. Fräs grönsaker och lök i olivoljan i en tjockbottnad gryta. Tillsätt riset och kryddorna och
fräs lite till i några minuter.
3. Häll på det kokande vattnet och tomaterna. Koka på svag värme i 20 minuter under omrörning då och då så det inte bränner i botten. Vätskan ska nästan helt absorberas och riset ska ha lite tuggmotstånd kvar. Smaka av med salt och peppar.
4. Vänd ner laxbitarna och räkorna och toppa med gräslök.
 
Servera med ett gott bröd till. Vi rostade och skar i trekanter och hade till. Så hade vi lite citron och riven parmesan bredvid för den som ville ha.
 
 
Smaklig spis!
 


 

Äntligen lite krukor vid trappen även hemma hos oss.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

1 kommentar:

  1. Den måste jag också testa!
    Är helt stel idag efter trädgårdsarbete hela helgen, det är ju min kropp inte van vid! :)

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.