04 april 2013

På dessertfronten lite nytt

Tänkte att jag skulle göra mig till och göra den här efterrätten nu till helgen
eftersom det inte blev av i påskhelgen. 
 
Hade ju redan inhandlat Limoncello och Lemon curd.
Sen läste jag receptet lite bättre och det ska visst bara vara några stänk av Limoncellon. 
 
Receptet är knyckt ut boken Under valnötsträdet av Anna Bergenström.
Inte helt skarp bild men går väl att läsa hoppas jag.
 
 
 
Bjuder på en väl beprövad favorit också. Gjorde den senast på Annandag Påsk.
Passade extra bra med en gul paj till kaffet då. Den är gjord i ett huj.
 
Receptet har jag fått av min vän Cecilias härliga mamma Berit i Eskilstuna.
På kopian jag fått står det även: Grattis till babyn!
 
Så det var ett tag sen jag fick det och minns att vi även fick
 en så fin flätstickad blå tröja till sonen som hon gjort. Blev jätteglad!
 
Här är receptet:
 
                                                             Berits gula paj              Ugn 200 grader i 20-25 min
 
150 g smör
1 1/2 dl socker
1 tsk bakpulver
3 dl mjöl
 
Blandas och plattas ut i en form
--------------
1 burk Creme Fraiche
1 burk krossad ananas (400 gr avrunnen)
1 ägg
2 tsk vaniljsocker
--------------
Rör ihop och lägg ovanpå pajskalet.
Grädda i 200 grader i 20-25 min
 
Alternativ fyllning:
3 mosade bananer istället för ananasen.
Då behöver man inte ta med något ägg.
 
En skopa glass är gott till.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.